Information är pengar. Det vet alla marknadsförare mycket väl. Ju mer information man får tillgång till om de som använder ens produkt, besöker ens hemsida och så vidare, desto mer kan man sälja. Dagens obestridda mästare när det gäller att samla in information om användarbeteende är utan tvekan Google. Det går knappt att använda nätet idag utan att Google i alla fall får tillgång till information om dig, i varierande mängd. De är också experter på att utnyttja denna information, genom riktade annonser som leder folk till produkter som de, faktiskt, är intresserade av.

Google delar med sig av sin information

Men det är inte bara Google som kan använda mycket av den information man har tillgång till. Google Analytics används av en stor mängd sajter idag – över tio miljoner – och är Googles redskap för att kunna spåra och förstå användares beteende. Varför agerar besökare som de gör, vad är det som lockar dem till köp, och vad är det som får dem att inte handla? Google Analytics har lite drygt tio år på nacken och har kontinuerligt utvecklats, och i dagarna har man annonserat ut den senaste versionen: Google Analytics 360, som är en rejäl uppdatering med en rad förbättringar.
Information leder till försäljning.
Google Analytics 360-sviten innehåller flera helt nya redskap för att på bästa sätt kunna spåra besökares hela resa och få en översiktsbild. Av de sex stycken som ingår i sviten är tre stycken helt nya och i beta-stadiet.:

  • Google Audience Center 360 (beta)
    Plattform för att hantera information och data om besökare och kunder. Audience Center är integrerat med flera andra av Googles tjänster, och integrering med tredjepartsprodukter är också möjligt.
  • Google Optimize 360 (beta)
    En produkt för att kunna visa besökare olika versioner av en text eller sida för att på så vis kunna avgöra vilken som fungerar; klassisk A/B-testande.
  • Google Data Studio 360 (beta)
    Ett program för att sammanställa information från svitens olika delar till interaktiva grafiska rapporter. Stöd för samarbete och delning i realtid finns.
  • Google Tag Manager 360
    Vidareutveckling av den gamla tjänsten för att hantera tags, det vill säga samla in information om besökarna.
  • Google Analytics 360
    Nya versionen av Google Analytics (premiumversionen). Förbättrad integration med Googles annonssystem utlovas, liksom förbättrade möjligheter att samordna information från flera olika platser.
  • Google Attribution 360
    Hette tidigare Adometry och fokuserar sig på att göra det enklare att analysera hur väl marknadsföringspengarna spenderas, budgetens storlek och hur den bör fördelas, och liknande.

Mycket ännu oklart

Målet med Google Analytics 360 är att kunna erbjuda en bred marknadsföringsplattform, och om mycket av informationen om produkten är vag så beror det på att det ännu inte finns mycket att gå på. I sin lansering av Google Analytics 360 lovar Google väldigt mycket och lyckas man uppfylla dessa löften så kommer det att vara en mycket kraftfull programvara för marknadsföring. Men halva sviten är fortfarande i beta, och Google har en viss tradition av att hålla produkter i betastatus väldigt länge (som exempelvis Gmail). Men Google Analytics lovar definitivt mycket för den som vill ha koll på sina användares beteenden och köpvanor.