Mitt under brinnande industrisemester passade Google på att leverera en uppdatering, som verkar ha skakat om SEOsfären lite mer än man kanske tänkt. Efter att, under juni, ha förvarnat om en större core update, flaggade Google också för att man framåt ibland skulle kunna komma att förvarna vid större uppdateringar. 

Så var inte fallet under Maverick, något som fått många att spekulera i huruvida det här kanske faktiskt var en tänkt mindre uppdatering (det görs dagliga, löpande uppdateringar av algoritmen) som gick snett. Mellan 11 juli och 18 juli uppmättes betydande volatilitet i Googles sökresultat. Vad som började med relativt hög volatilitet 11 juli fick ny fart 16 juli och avslutades med en rejäl spik 18 juli. 

Volatilitet är helt enkelt ett (bra) sätt att mäta hur stor påverkan algoritmuppdateringar har på sökresultaten – ju högre volatilitet desto större påverkan. 

Rapporterna från olika verktyg som mäter bl.a. volatilitet visar att det här faktiskt var en större uppdatering, men vi som arbetar med SEO har ännu inte riktigt lyckats hitta några mönster (ännu ett tecken på att Maverick kanske gav större utslag än tänkt). Över alla mätta branscher har det skakat betänkligt, och sajter som påverkades av juni-uppdateringen har både stigit, fallit och legat kvar i sökresultatet.

Och namnet Maverick då? Det blev helt enkelt bara så för att uppdateringen råkade sammanfalla med trailer-släppet av Top Gun 2.