Efter en process som av naturliga skäl har behövts skötas diskret, har vi nu den stora glädjen att äntligen få berätta att Panang har förvärvat den del av Helikopter Brand Design som verkar i Falun och Dalarna. Vi är givetvis mycket glada över det hela, och tänkte kort försöka besvara de eventuella frågor som kan uppstå när en sån här nyhet når media.

Vad är Helikopter Brand Design?

Helikopter är en anrik falubyrå som är sprungen ur Heimer & Co. 2012 köptes byrån av norrländska Helikopter Brand Design, som har kontor i Piteå, Luleå och Skellefteå.

Byrån har gjort sig känd för sina gedigna processer kring strategi och varumärkesbyggnad, men gör allt från strategiska plattformar inom varumärke och kommunikation och planer till visuella identiteter, webb, mobilt, förpackningar, PR och kommunikationskoncept. Precis som Panang har man alltid varit duktig på att tänka ”kundens kund” och att allt som skapas är för den.

Vad händer nu?

Det som händer i närtid är att vi har ett arbete med att få ihop två grupper som delar grundvärderingar och stora delar av kulturen, men kanske inte alltid arbetssätt och processer. Vi kommer lära oss mycket av varandra för att hela tiden förbättra vår leverans till kund (och kunds kund). Plocka russinen ur varje kaka, kan man kanske säga.

Personalen på Helikopter flyttar in hos oss redan i veckan, de kunder som meddelats är positiva och vi ser självklart stora möjligheter att utveckla och förstärka vårt erbjudande. Det här ger oss också bättre resurser att ta hand om våra befintliga kunder och ge dem ännu mer vård, kärlek och värde.

Saknas på bild gör Göran Larsson

Hur påverkar det mig som kund eller leverantör?

Väldigt lite i steg ett, och till det bättre i steg två. Annars hade vi ju inte gjort det här.

Om du varit kund hos Helikopter så kommer du att behålla ditt team, och möjligen också få tillskott av kompetenser som finns på Panang.

Om du varit kund hos Panang så kommer du också att behålla samma team, projektledare och kundansvarig, med skillnaden att vi kan addera på ytterligare kompetenser och arbetssätt nu.

Vårt absoluta, interna krav är att inga leveranser försenas eller försämras varken före eller efter årsskiftet.

Vad kan Panang hjälpa mig med?

18 personer starka allt som allt, vågar vi nog påstå att vi är en fullservicebyrå. Det innebär att vi hjälper våra kunder ända från strategiska val och via taktik, budget-, kanal- och bemanningsfrågor, fram till genomförande. Vi kan också hela spektrat från varumärkesplattformar, grafiska profiler, skyltar och kundtidningar, via webbplatser och till sociala medier, SEO och SEM. Höjd och bredd, alltså.

Rent konkret så innebär det att vi har egna formgivare och designers, strateger, webbutvecklare, kreatörer, sökmotoroptimerare och varumärkesexperter under samma tak. Och så våra fantastiska projektledare förstås, som ser till att det blir verkstad och hjälper dig att fatta bra beslut.

Mer nytt

En ytterligare förändring är att vår delägare och digitala strateg Jonas Grenfeldt, som varit i Stockholm och samlat på sig erfarenhet i ett år, kommer tillbaka till oss efter årsskiftet. Full av idéer, kommer det vara hans jobb att ständigt utveckla och förbättra vår kundvård, för det är ju i grund och botten ni – våra kunder – som är vårt existensberättigande. Och om vi fortsätter att hjälpa er vinna era strider, så tror vi att ni fortsätter att känna värdet vi tillför. Det låter väl rättvist?

Bra. Mot 2020 – and beyond!