Idag presenterades rapporten Svenskarna och Internet 2020

Den är på 180 sidor och om du, liksom de flesta såhär års, inte riktigt känner att du har tid över, så har vi sammanfattat de viktigaste punkterna åt dig.

Rapporten är en omfattande studie som varje år görs av organisationen Internetstiftelsen för att kartlägga svenska folkets internetvanor. De kallar själva årets rapport för “en unik undersökning i en unik tid” och lägger i år stort fokus på hur pandemin har påverkat våra vanor av användandet av olika tjänster online. Det är på många sätt ett speciellt och extra viktigt år att försöka fånga in och förstå digitaliseringen och hur den påverkat oss.

Svenskarna och Internet, TLDR;

Nya beteendemönster

Så här mycket har det inte rört sig vad gäller människors beteendeförändringar och-mönster sedan bredbandet började göra intåg i folkhemmet. Vi ser framför allt hur äldre människor i samhället har anammat digitaliseringen: allt fler har exempelvis bankID, Swish, och e-handlar med jämna mellanrum.

Vad gäller konsumtionsmönster så ser vi att det är de äldre som håller dagspressens tryckta format under vingarna. För första gången någonsin har play-tv gått om linjär-tv, och även om det främst är unga som drivit på den utvecklingen så ser vi också många pensionärer som börjat streama även tv.

De nya beteendemönster som uppstått och/eller accelererat under året kommer att påverka oss under lång tid framöver. Ser vi till hur många som fått smak på att arbeta hemifrån under åtminstone delar av arbetsveckan, är det troligt att till exempel fastighetsbranschen kommer att hamna under förändringstryck. Tillsammans med en allt större benägenhet att e-handla, är det lätt att gissa att både kontors- och affärslokaler kanske inte längre blir den stabila guldgruva de en gång varit.

Lagom verkar vara bäst: för medan äldre upplever att de ökat sin sociala kontakt med andra genom sociala medier, uppger studenterna att de snarare känner sig mer isolerade än när de kunde umgås mer fysiskt. Studenterna är också i topp när det kommer till oro över sin egen och andras skärmtid.

För oss marknadsförare då?

Influencers fortsätter att spela stor roll för oss som jobbar med marknadsföring – men bara i vissa målgrupper. Om du är en ung kvinna är det mer sannolikt än inte att du köpt något för att en influencer har rekommenderat det – men sannolikheten sjunker ju äldre du blir och är överlag betydligt lägre för män.

Väl fungerande e-handelplattform och en bra köpupplevelser är en hygienfaktor idag (inte minst med tanke på trycket som Amazons intåg innebär). Jobbar du med det idag är kraven höga.

Allt fler svenskar känner sig övervakade och spårade på internet, men inte av myndigheter utan av företag. Här gäller fingertoppskänsla i hur du arbetar med kakor och remarketing.

YouTube äger även fortsättningsvis video, men Twitch ökar rejält och är som vanligt störst bland yngre. AOCs Twitch-spelande togs upp av Internetstiftelsen som ett bra exempel på hur man kan engagera en ung generation.

TikTok ökar explosionsartat bland de yngsta, och adoptionstakten är enorm. Även Snap är en viktig kanal att behärska om du kommunicerar med yngre.

Även poddar ökar för både sällan- och oftalyssnare, så glöm inte bort dem i din marknadsmix.

På Internetstiftelsen.se hittar du rapporten Svenskarna och internet 2020 i sin helhet.

Här nedan kan du se den livestreamade presentationen av Svenskarna och internet 2020. Sändningen startar 08:17 minuter in i klippet och är väl värd att se.

Foto av Daria Shevtsova (Pexels)