Något som länge har varit efterfrågat på Instagram är möjligheten att zooma i bilder. Vår mänskliga nyfikenhet lockar oss alltid till att ta reda på mer, och framför allt se mer detaljer, vilket inneburit att en sådan bildbaserad tjänst inte riktigt har fyllt användarnas behov. Men som alltid så går sociala medier i allmänhet, och Instagram i synnerhet, användarnas intressen till mötes. Till slut.

instagramzoom

Zooma i bild – och video

Att zooma i bilder ger oss alla möjligheten att granska våra flöden än mer. Det enda som du behöver göra är att ta det klassiska pinch-greppet och zooma, precis som du alltid gör på saker i din telefon eller surfplatta. Men det är inte enbart bilder som är möjliga att zooma, utan det går också bra att zooma in på de videoklipp som du får i ditt flöde. Denna uppdatering gör Instagram än mer intressant att använda, eftersom att det öppnar upp nya möjligheter för hur man definierar sig själv som användare – med nya, möjliga valmöjligheter.

Det i sin tur gör eftertanken ännu mer viktig för oss företag och marknadsförare, som har ambitioner att ha en bra social närvaro och/eller sponsrat innehåll på Instagram. När vi laddar upp bild eller video så måste vi göra det med vetskapen om att det är möjligt att zooma och vad det i så fall kan innebära för tolkningen av budskapet. Kan det vara så att vi till och med kan använda det till vår fördel, med exempelvis en uppmaning om att hitta små detaljer i bilden eller videon? Uppdateringarna av sociala medier utmanar oss alla, men erbjuder också nya vägar för oss att ta.

Instagram spurtar

Det här är långt ifrån det enda som nyligen har hänt på Instagram. Nyheterna har varit många och stora, vilket kan ses som ett tydligt tecken att på de än mer cementerar sin position som det sociala mediet där de senaste trenderna händer. Uppdateringen av logotypen var kanske inte den mest lyckade, men ser man på Instagram Stories så är det ett tydligt svar på SnapChats grundfunktion. Det betyder alltså att Instagram har blivit lite mer SnapChat, samtidigt som SnapChat också utvecklats mot att likna Instagram, då de bland annat möjliggjort att ladda upp bilder och video i efterhand. Frågan är – vem överlever vem eller kan de kanske samexistera?

Oavsett så är dessa ”dupliceringar” av tjänster ett bevis för en trend där sociala medier börjar likna varandra mer och mer. De uppdaterar sina plattformar med nya möjligheter som antingen är direkta kopior av andra sociala mediers funktioner, eller påminner om dem. Det är förståeligt att de gör så, för utvecklas vill de och framför allt i den riktning som intresserar användaren. Att ta ett tankesprång fem år fram är svindlande och helt omöjligt att sia om, men att nya sociala medier ser dagens ljus är närmast självklart, samtidigt som de stora jättarna anpassar sina tjänster för att hålla ett modernt tempo.