Vecka 35

30 augusti, 2013 Av Jonas Grenfeldt - Kommentarer (1)

Inte bara en vecka, utan en hel månad, går mot sitt slut. Och vilken månad det varit här på GFD Webbyrå! Många nya kunder har tillkommit, liksom ett par nya medarbetare. Överlag är det nog faktiskt en av de mest händelserika månaderna hittills i vår korta historia! Det struntar förstås du i, du vill mest veta vad som hänt under veckan som gått så att du har koll på de samtalsämnen som lär dyka upp under kvällens cocktailparty. Och jag är inte den som är han:

På kontoret

På HQ har fokus av naturliga skäl legat på leverans den här veckan (den sista veckan i månaden är det generellt ganska högt tryck). Det mesta har gått iväg och efter lunch vänder vi blicken mot eftermiddagens lilla webbgrill som vi anordnar på innergården nedanför våra fönster. Omkring tjugo lär vi bli under eftermiddagen som äter och dricker lite, snackar webb och har kul. Personligen ska det bli väldigt roligt att få sammanföra så många duktiga och roliga människor på en och samma gång: vi webbmänniskor i Dalarna ses på tok för sällan.

I branschen

Facebook är ett återkommande tema här i Veckan Som Gått, och vecka 35 är inget undantag. Man har nämligen beslutat sig för att äntligen lätta lite på sina tävlingsregler och förenkla dem för företag. Troligtvis är det en konsekvens av att folk ändå skiter i dem, och hittills har vi sett få som bannats av Facebook för mindre brott mot regelverket. Däremot är det ganska lätt att bryta mot Lotterilagen och det kan ju få mindre trevliga konsekvenser, så jag manar som vanligt till försiktighet där. Bygg en kampanjsida och slussa folk dit så kan du få en massa roliga fördelar utan att bryta mot några regler, som jag brukar (nåja) säga. Deeped har skrivit bra om reglerna för dig som vill få koll.

Ett nästan lika återkommande tema som Facebook är e-handel. Veckans snackis är förstås Jetshops köp av E-Butik. Förvärvet gör Jetshop till Nordens största butiksplattform med cirka 3000 kunder och den stora frågan nu är i mina ögon om man kommer att kunna leverera lika bra kundservice som tidigare. Att köpa sig stor är inte alltid helt friktionsfritt, men att det skulle konsolideras i branschen var nog oundvikligt så på det stora hela är det nog en bra affär på de allra flesta sätt.

Lite reklam så. Toy drog igång en uppmärksammad kampanj i veckan, som gick ut på att hänga ut uppmärksamhetstörstande vänner (eller sig själv) på en kampanjsida. Bakom idén stod Calle Schulmans produktionsbolag Hard Hat Media och kanske skulle det till en Schulman för att tycka att den här kampanjen var en bra idé efter vårens Instagramkravaller i Göteborg och en allmän debatt om nätbeteende och näthat. Oavsett vad man nu må tycka om folks lättkränkthet så är kampanjsiten nu nedplockad och förhoppningsvis förpassad till sällare jaktmarker på obestämd tid.

I världen

Att en attack mot Syrien rycker allt närmare vet ni förstås, så jag nöjer mig med att konstatera att det skulle bli det slutgiltiga beviset på att Obama nog är den minst välförtjänta fredsprisvinnaren i modern tid (han håller ju även Guantanamo öppet, gillar drönare och godtycklig massövervakning etc.).

Vid månadsskiftet utvidgas Copyswedes kopieringsavgift och påverkar därmed så gott som allt som har en hårddisk i sig. Ganska tyst i media om det här tyvärr men kanske kan det få lite mer luft under vingarna när/om handlarna börjar redovisa straffskattens andel av totalpriset?

Arkiverad i: Allmänt
Jonas Grenfeldt

Jonas Grenfeldt Digital strategJonas Grenfeldt är digital strateg och delägare på Panang. Som huvudansvarig för digital marknadsföring och sökmotoroptimering tenderar hans inlägg att kretsa kring just dessa områden, men det är inte ovanligt att han blandar in personliga åsikter och tankar i sina inlägg.

1 kommentar till inlägget

  1. Kommentar av Deeped (6 september 2013 15:17):

    Tack för länk!

Posta en kommentar

Panangs Blogg

Undrar du, i likhet med tiotusentals (eller något sådant) andra, vad som händer här på vår kommunikationsbyrå i Falun? Fascineras du, liksom tusen och åter tusen (på ett ungefär) av vad vi gör, tycker och tänker om dagarna?


Då är Bloggen för dig. Här delar vi nämligen med oss av lite av det som händer på Panang, men vi stannar förstås inte där utan berättar också om hur det går för våra kunder, vad som sker i branschen och vart vi tror att den är på väg.


På det stora hela är det mest en plats för lite allt möjligt. Det gemensamma för varje text vi skriver är dock att vi älskar när ni läser, reagerar, kommenterar och diskuterar. Prata med oss. Vi lovar att svara.

  • Panang Kommunikation AB
  • /
  • Åsgatan 59,   791 70 Falun
  • /
  • info@panang.se
  • /
  • © 2017