15 frågor du behöver ställa till din byrå om webb

12 december, 2017 Av Jonas Grenfeldt - Kommentarer (0)

checklista
Att ha en webbplats är i det närmaste obligatoriskt för ett företag idag: produktion, uppdatering och underhåll är helt enkelt något som de flesta bolag bakar in i marknadsplanen.

Och du har säkert en bra byrå på plats idag. Men vet du att den verkligen kan webb? Det är nämligen otroligt enkelt att säga att man kan det: ett färdigt WordPress-tema, ett webbhotellskonto och lite tweakning av text och bild så kan man ha en helt okej webb uppe på ett par dagar. Men det räcker inte. Det gör faktiskt inte det.

En byrå som säger att den kan webb behöver ha koll på mycket mer än så: det handlar ju om en professionellt utförd tjänst som du kommer att betala mycket pengar för! Utöver det rent tekniska måste man ha koll på kontexten i vilken webbplatsen verkar: som en del av varumärket och marknadsmixen. Har man inte koll på säkerhet, SEO, mobildesign och vad som troligen kommer ske de kommande åren, så blir det helt enkelt väldigt svårt att leverera en bra webbplats.

Checklista för bra webb

Här är femton frågor du behöver ställa till din byrå inför ett nytt webbprojekt för att avgöra om den kan webb. En checklista för att ta den på pulsen, helt enkelt. Jag har kompletterat med några exempelsvar så att du också ska kunna tolka nivån, håll tillgodo.

Vilken plattform rekommenderar ni?


a) Vi rekommenderar plattform X som är en mångsidig lösning, passar era behov och kommer med inga/få licenskostnader och inlåsningar.

b) Vi rekommenderar vår egen plattform som är specialbyggd för webbar som er och ger oss stora möjligheter till specialanpassningar, mot en liten kostnad.

c) Äh det behövs inga plattformar, ren och rak HTML har fungerat i 30 år och kommer fungera i 30 till.
plattformar

Vad behöver ni från oss?


a) En bra brief kring syfte och mål med webbplatsen, målgrupp, gärna bra exempel på webb ni gillar, tidplan och arbetsfördelning mellan er och oss. Därtill om det finns speciella krav, kontaktuppgifter till inblandade och relevanta inlogg.

b) Några exempel på webbplatser du tycker är snygga och inlogg till era system.

c) Ge oss inlogg bara så fixar vi resten.

Hur ser en normal process och lansering ut hos er?


a) Först börjar vi med briefen. Utifrån den tar vår designer fram ett utkast som ni får kika på. Om det ser bra ut gör vi klart designen, som får godkännas av er innan den kodas. Parallellt behöver vi alla relevanta inlogg för att säkerställa att ni har en uppdaterad servermiljö. Därefter kodas webbplatsen i utvecklingsmiljö, och när den är klar bjuds ni in i lanseringsmiljön för att testa, godkänna och jobba med innehåll. När SEO-arbetet är klart tar vi en backup på den gamla sidan och migrerar upp den nya. I samband med det kontrollerar vi att allting fungerar och är på plats, att inget innehåll hämtas från testmiljön, att sidan indexeras som den ska och att alla länkar och kod fungerar.

b) Vi hittar ett färdigt tema tillsammans som ni får godkänna. Sedan köper vi det och gör de förändringar vi kommit överens om. När allt är klart och godkänt från er sida så migrerar vi upp den nya sidan på ert webbhotell.

c) Ge oss inlogg bara så fixar vi resten.

Hur hanterar ni säkerhet och inloggningsuppgifter?


a) All känslig data lagras och skickas krypterad. Vi sätter upp en inkorg hos er som får alla adminrättigheter och inloggningsuppgifter eftersom ni ska äga er data, eller så får ni ett USB-minne. Vi utvecklar helst så mycket kod som möjligt själva för att kunna borga för säkerheten. Det är dock viktigt att inget någonsin kan garanteras, eftersom vi inte vet hur mycket vi vet. Det är därför också viktigt med regelbundna backuper och uppdateringar, och bra säkerhetsrutiner.

b) All känslig data lagras och skickas krypterad. Vi använder tredjepartsappar för att säkra upp webbplatsen eftersom de troligen håller bättre nivå rent säkerhetsmässigt än vi kan göra. Det är viktigt att ni håller sidan uppdaterad när den är igång.

c) Vi lagrar alla inloggningsuppgifter i en fil som vi mailar över till dig när vi är klara. Med tredjepartsteman och plugins så kan vi visserligen inte stå för säkerheten men vi informerar åtminstone om riskerna.
hänglås och fingeravtryck

Hur gör ni med SSL-certifikat?


a) Det ingår självklart i alla nya webbplatser vi gör. Vi kör Let’s Encrypt som standard men om webbplatsen kräver annat så tar vi det i samråd med er. SSL (https) är idag närmast ett obligatorium säkerhetsmässigt och SEO-mässigt, och om ni har någon slags formulär på er webbplats så vill vi inte bygga den utan SSL.

b) Om ni vill ha det så kan vi fixa det.

c) Essessellvadå?

Hur gör ni med ompekningar?


a) Ompekningar är inte bara extremt viktigt för att behålla positioner i Googles sökresultat, det är också viktigt ur användarsynpunkt för att besökare inte ska hamna på trasiga sidor. Först upprättar vi en lista över URLer på befintlig webb. Dessa kopplas till listan över URLer på den nya webben, och så implementerar vi 301 redirects på servernivå.

b) Vi pekar om de stora, viktiga sidorna om de får ny adress men de små sidorna typ blogginlägg eller produktsidor kan du strunta i för nästan ingen har länkat dit ändå.

c) Det finns plugins för det så det kan ni ordna själva om ni vill när vi har lanserat sidan.
redirects

Hur gör vi med innehåll?


a) Vi rekommenderar att ni eller vi tar fram nytt innehåll till webbplatsen, annars är risken att helhetsintrycket sjunker om det gamla innehållet är ouppdaterat eller använder ett språk som inte går i linje med den nya designen. Dessutom kan vi då passa på att optimera det, och webbplatsens struktur blir inte begränsad av gamla texter och bilder.

b) Vi rekommenderar nytt innehåll till webbplatsen, vill du ha en offert på det?

c) Det gör ni som ni vill, antingen så kan ni ta fram nytt eller så återvinner vi bara det gamla ni har.

Hur ser utvecklingsmiljön ut?


a) Vi använder en lokal server där vi sätter upp en utvecklingsmiljö under kodningen. Versionshantering sker självklart oavsett om det är en eller flera utvecklare. Miljön är låst till vårt kontors IP-adress, ligger bakom vår brandvägg och backup tas löpande. Vi använder scriptade tester såväl som manuell kontroll. När vi tycker oss vara klara så migrerar vi sidan till en lanseringsmiljö och bjuder in er för att testa, godkänna och arbeta med innehåll. Lanseringsmiljön är lösenordskyddad och oindexerad av Google.

b) Vi kodar i en utvecklingsmiljö som ni får en adress till. Där kan ni följa arbetet. Om vi har flera utvecklare i projektet så arbetar vi med versionshantering och självklart tar vi säkerhetskopior dagligen.

c) Utvecklaren kodar på sin egen dator hos oss och gör backup med FTP en gång om dagen till en server vi har. När hen är klar så får ni adressen dit så att ni kan kika på att allt ser bra ut innan vi trycker upp sidan skarpt.
kod

Hur länge tar ni ansvar för webbplatsen efter release?


a) Om ni hittar större fel eller buggar som påverkar funktion och användarupplevelse så åtgärdar vi dem kostnadsfritt inom sex månader från att vi är klara med vårt arbete. Detta gäller oavsett om sidan ligger live eller om ni behövt längre tid för t.ex. innehållsarbete. Längre än sex månader är svårt att garantera eftersom det hela tiden sker saker i utvecklingen av webbläsare, mobiler mm.

b) Efter att vi har lanserat sidan så har ni en månad på er att kolla igenom den. Allt som ni anmäler efter det kommer vi ta betalt för.

c) Tills ni har betalat sista fakturan.

Hur gör ni med mobilanpassning?


a) Eftersom mer än hälften av all webbtrafik idag sker i mobil så rekommenderar vi en sida som är mobile first. Det är ett designtänk som går ut på att vi börjar med att designa för mobil, och fyller på med innehåll för större skärmar efter hand. Om era besökare främst sitter vid datorn (vi kan kika i Analytics och få det svart på vitt) så bygger vi ändå responsive.

b) Vi bygger alltid responsive web som fungerar bra i mobiltelefoner.

c) Det brukar funka jättebra, ibland får man ju zooma lite och så men det går ju att se vad det står.
mobilanpassningar

Vi vill ha flashanimationer på vår webbplats


a) Det får ni inte.

b) Det får ni inte.

c) Ja sånt brukar bli snyggt!

Kommer sidan vara sökmotoroptimerad?


a) Ja, vi följer grundläggande best practice för onpage SEO vilket innebär att vi har med SEO i bakhuvudet när vi tänker struktur. Vi ser också till att innehållet laddas snabbt och smart, att rubrikhanteringen sker korrekt, att uppmärkningen är som den ska och att alla sidor har en title-tagg och en metabeskrivning. Självklart görs 301 redirects och vid lansering görs en extra koll att allt innehåll hämtas rätt, att länkar pekar rätt och att noindex-taggar är bortplockade. Om ni vill gräva djupare än så rekommenderar vi SEO-paket X/att ni kontaktar byrå Y.

b) Absolut, varje sida kommer att ha en h1-rubrik, en title-tagg och en metabeskrivning, och vi ser till att bilderna komprimeras så att laddtiden blir låg. Google gillar snabba sajter.

c) Absolut.
länkar och noder

Gör ni appar också?


a) Vi kan absolut bygga appar, men först vill vi ha en diskussion kring huruvida det verkligen är det bästa stället för er att lägga pengar på. Om vi kommer fram till att det är det, så brukar webbappar vara mer pragmatiska och kostnadseffektiva än native-appar, även om native ibland är rätt beslut.

b) Det kan vi göra i vissa fall, men om det är för stort för oss så lämnar vi över till en annan byrå som är mer specialiserad. Då kan ni välja om ni vill ha med oss som länk och projektledare.

c) Nej appar är ändå bara pengar i sjön och hela appindustrin än en fluga så strunta i det.

Kan vi få nån statistik från sidan sen?


a) Ja, vi rekommenderar Google Analytics som är kostnadsfritt (ni betalar dock med er data) och kan kopplas till Googles andra tjänster (främst AdWords) för att ge en bättre helhetsbild av er digitala närvaro och hur era kanaler presterar. Vill ni att vi sätter upp filter, målspårning och rapporter åt er också?

b) Ja vi kan installera Google Analytics åt er om ni har koden.

c) Absolut.
Statistik och grafer

Hur tänker ni kring konverteringsoptimering?


a) Utifrån information om mål och målgrupp vi fått från er har vi CRO i bakhuvudet när vi designar. Alla våra digitala designers deltar på mässor kring konverteringsoptimering årligen och utbildar sig fortlöpande i ämnet. Vi är bekanta med verktyg för A/B-testning och eye tracking om det är intressant.

b) Vi designar alltid enligt best practice och utifrån de mål vi vill att våra besökare ska slutföra på webbplatsen, t.ex. göra ett köp eller anmäla sig till ett nyhetsbrev. Det är viktigt att jobba med CTA: Call to Action.

c) Det är jätteviktigt! Om du vill kan vi köra lite tester, t.ex. byta färg på knapparna. Så kör vi med en färg en månad och en annan färg nästa månad så ser vi vilken som gick bäst.

Vad har ni för SLA på ett underhållsavtal?


a) Som standard har vi Villkor X men ni kan även välja tilläggsavtal Villkor Y. För att kunna hålla våra kundlöften behöver vi standardisera så det här är vad som gäller.

b) Vad vill ni ha? Så tar jag fram ett pris.

c) Essellavadå?

Flest A

Grattis! Du har valt en byrå som verkar ha koll på läget och arbetar med de flesta aspekter som rör webb, inte bara webben själv. Byrån har koll på säkerhet både under och efter utvecklingsfasen, agerar professionellt och har förståelse för att webbplatsen är en del av något större.

Flest B

Grattis! Ingen katastrof. Men inte heller optimalt. Din byrå producerar ofta good enough-nivå och är troligen inte jättedyr heller – en bra avvägning för många mindre företag med begränsad budget, men kanske inte alltid på högsta nivå. Notera också att många av ”B”-svaren indikerar att byrån faktiskt känner sina begränsningar och är tydlig med det. Nog så viktigt och professionellt.

Flest C

Grattis! Nu har du allt du behöver för att gå in till chefen och få igenom det där bytet av byrå som du velat göra så länge. För faktum är att det här inte håller. Inte någonstans. Lägg inte ert digitala skyltfönster i händerna på en snackare som låtsas ha koll på uttrycken men inte ens har koll på grundläggande webbutveckling.

Sammanfattningsvis

Det är okej att inte ha maxpoäng. Det är faktiskt också helt okej att inte vilja ha det, men prissätta sig därefter. Det kan också vara så att duktiga byråer i vissa fall ser ett behov av att frångå vissa av ”A”-svaren.

Notera också att ”A”-svaren ofta är lite längre, helt enkelt för att det här är komplext och inte alltid självklart. Se dock upp med långa svar som bara används för att dölja okunskap eller villa bort dig.

Och sist men inte minst: se den här korta lathunden som en temperaturmätare, och kanske också en chans för din byrå att höja sig några snäpp: det finns alltid något man inte tänkt på. Har du förresten fler bra exempel på frågor att ställa? Fyll gärna på i kommentarsfältet!

Arkiverad i: Tips & guider
Jonas Grenfeldt

Jonas Grenfeldt

Digital strategJonas Grenfeldt är digital strateg och delägare på Panang. Som huvudansvarig för digital marknadsföring och sökmotoroptimering tenderar hans inlägg att kretsa kring just dessa områden, men det är inte ovanligt att han blandar in personliga åsikter och tankar i sina inlägg.

0 kommentarer till inlägget

Posta en kommentar

Panangs Blogg

Undrar du, i likhet med tiotusentals (eller något sådant) andra, vad som händer här på vår kommunikationsbyrå i Falun? Fascineras du, liksom tusen och åter tusen (på ett ungefär) av vad vi gör, tycker och tänker om dagarna?


Då är Bloggen för dig. Här delar vi nämligen med oss av lite av det som händer på Panang, men vi stannar förstås inte där utan berättar också om hur det går för våra kunder, vad som sker i branschen och vart vi tror att den är på väg.


På det stora hela är det mest en plats för lite allt möjligt. Det gemensamma för varje text vi skriver är dock att vi älskar när ni läser, reagerar, kommenterar och diskuterar. Prata med oss. Vi lovar att svara.

  • Panang Kommunikation AB
  • /
  • Åsgatan 59,   791 70 Falun
  • /
  • info@panang.se
  • /
  • © 2018