Så mäter du ROI på sociala medier

21 februari, 2017 Av Michaela Wallin - Kommentarer (0)

Som kommunikationsbyrå så pratar vi gärna om vikten av närvaro på sociala medier. Vi brukar vara snabba på att rekommendera våra kunder att ge sig ut på den digitala arenan och vi hyllar Facebook som marknadsföringskanal i de allra flesta avseenden.

Men ibland skulle vi kanske också behöva vara tydligare i vad det finns för konkret ROI att hämta också. För i slutändan vill man ju faktiskt också ha avkastning på sina investeringar, eller hur? Vi tänkte därför fokusera ett inlägg på att förklara hur du kan mäta ROI på dina investeringar i sociala medier.

ROI_big

  1. Vad innebär ROI för er?
    Först behöver ni klargöra vad sociala medier kan ge just ert företag för något. Det finns nämligen en hel del värden som du kanske inte kommer att kunna mäta i form av ROI men som är minst lika viktiga. Det kan röra sig om ökad trafik till hemsidan, fler leads, mer synlighet och liknande värden som i sin tur kan ge en ökad försäljning.
  2. Sätt tydliga mål innan ni börjar mäta
    Innan ni sätter igång med er digitala marknadsföring är det viktigt att ni har tydliga mål för vad ni förväntar er av era investeringar. Är det fler betalande kunder? I sådana fall, hur många? Är det fler registrerade mailadresser, i sådana fall – hur många? Är det fler jobbansökningar, större varumärkeskännedom, fler leads eller något annat? Se till att ha detta klart och formulerat för er, gärna så specifikt som möjligt. För beroende på vad ert mål är så kan strategierna för att nå det skilja sig avsevärt. Att skjuta lösa skott mot alla hörn leder oftast ingenvart alls istället.
  3. Lägre marknadsföringsbudget
    En konkret ROI som bör beaktas är minskade utgifter, vilket är något ni absolut kommer att märka av om ni tidigare arbetat mycket med traditionell marknadsföring i form av annonser, tv-reklam, radio etc. Att marknadsföra sig med hjälp av sociala medier ger inte bara bättre resultat, utan det sker dessutom till betydligt lägre kostnad.
  1. Kostnad per konvertering
    Att räkna ut kostnaden per konvertering är en siffra man ofta arbetar med på försäljningsavdelningar runt om i världen. Idag kan du få fram denna siffra via Facebook genom att planera en så kallad Facebook-pixel på din hemsida. Genom att skapa annonser med webbplatskonvertering som mål, och därefter definiera vad som räknas som en konvertering (exempelvis att man ska fylla i ett formulär, genomföra ett köp, registrera sig för något, beställa en katalog etc) så håller pixeln reda på hur många av dina konverteringar som kommer från dina Facebook-leads. På så sätt kan du ta fram kostnaden per konvertering genom att dividera annonskostnaden och eventuell arbetskostnad med antal konverteringar.
  1. Kostnad per klick
    Idag så kan man själv välja på Facebook om man vill ange vad detta får kosta själv eller låta Facebook sköta budgivningen. Det ger oftast bäst avkastning att låta Facebook avgöra. Då betalar man alltså en viss kostnad först när någon klickar på ens annons och skickas vidare till din hemsida/app. Det lägsta bud man kan ange idag är 0,01 USD per klick – men det är inte troligt att du kan förvänta dig resultat med den budgeten. Om du godkänner det budförslag som ges kommer Facebook att skjuta annonsen mot tillräckligt stor andel av målgruppen som de tror behövs för att nå resultat med din annonsering. Du kan däremot sätta ett maxbud på vad varje klick är värt för dig här. Med en livstidsbudget kan du också sätta en totalsumma för vad annonsen får kosta i slutändan, och då kan din kostnad per klick också landa lägre än du hade förväntat dig.
  1. Konverteringsgrad
    Förutom att förstå kostnaden per konvertering så är det också intressant att veta vad ens insatser har för konverteringsgrad, alltså ”hur många av alla som klickade på annonsen köpte även varan/tjänsten som det gjordes annons för”. Om du ser att 100 personer klickade på din annons och 10 av dessa konverterade till en affär så har du en konverteringsgrad på 10%.
  1. Annonskostnad/Kostnad per klick*Din konverteringsgrad = ROI
    Nu kommer vi till det intressanta här. Om du vet att du har spenderat 1000 kr på din Facebookannons, du har en kostnad per klick som ligger på 50 kr, har en konverteringsgrad på 10%, vad ger det dig för ROI?

    – Du tar först din annonsbudget (1000 kr) och delar det med kostnaden per klick (50 kr) = 20. Det betyder att av dina 1000 spenderade kronor kan du räkna med att få ungefär 20 stycken relevanta klick till din hemsida

    – Av dina 20 stycken relevanta klick, så vet vi ju att du har en konverteringsgrad på 10%. Då tar vi dina 20 klickare och multiplicerar det med din konverteringsgrad för att se hur många konverteringar du kan förvänta dig. 20*0,10= 2. Du kan alltså räkna med att få två stycken konverteringar på dina 1000 spenderade kronor

    – Din ROI är nu beroende på vad det är för något som du säljer, och vad värdet är på detta (inköpspris, produktion, övriga kostnader etc). Vi tar barnvagnar som ett exempel här. Du kanske säljer barnvagnar för 5000 kr styck, och säljer då 2 stycken med hjälp av din Facebookannons. Då har du en försäljning på 10 000 kr gjord.

    – Försäljningen på 10 000 kr är ju däremot inte ren vinst, utan nu måste du dra av de omkostnader som finns medberäknade här också. Exempelvis annonskostnaden på 1000 kr, lönekostnad för den tid det tog att sätta i ordning och administrera annonsen och andra omkostnader. Vi kan säga att vi drar av 50% av försäljningskostnaden av barnvagnarna, plus annonskostnaden = Då har du en vinst på 4000 kr. Detta är då din ROI på din Facebookannons.

  1. Viktigt att även se till ROE
    Där ROI kommer att ge dig siffror som du kan charma försäljningschefen med, så är ROE minst lika viktigt för ert varumärke. ROE står för Return on Engagement och handlar om ett större nätverk, relationsskapande, ambassadörer och lojalitet inom kundkretsen. Det är hur ni ökar kännedomen om ert varumärke och möjligheten att ta högre positioner i branschen och fastna som top of mind hos era potentiella kunder. Alla dessa värden kommer att vara avgörande för er ROI i slutändan.

    Så för dig som inte tidigare har övertygats om att det går att mäta i sociala medier, here you go. Men rekommendationen är alltid att börja med en nulägesanalys av er närvaro, följt av att ni spikar ett SMART mål med vad ni vill åstadkomma. Kommer ni ihåg vad ett SMART-mål är?

    – Specifikt (Vad exakt är det ni vill åstadkomma? Sätt siffror på målet.)
    – Mätbart (Hur ska ni mäta målet? Ha detta bestämt i förväg!)
    – Accepterat (Är alla överens internt om målet?)
    – Realistiskt (Är det realistiskt att förvänta sig att kunna nå målet med de medel som finns idag?)
    – Tidsatt (När ska målet vara uppfyllt?)

    När detta är klart och spikat så är ni redo!

 

Arkiverad i: Tips & guider
Michaela Wallin

Michaela Wallin Michaela är projektledare & skribent på Panang. Hennes bakgrund innefattar bland annat arbete med Halebops sociala medier, där hon utbildade och koordinerade ett kundtjänstteam inom kundvård på sociala medier. Särskilt skarp är hon inom kundanpassning, skriftlig kommunikation och kundvård.

0 kommentarer till inlägget

Posta en kommentar

Panangs Blogg

Undrar du, i likhet med tiotusentals (eller något sådant) andra, vad som händer här på vår kommunikationsbyrå i Falun? Fascineras du, liksom tusen och åter tusen (på ett ungefär) av vad vi gör, tycker och tänker om dagarna?


Då är Bloggen för dig. Här delar vi nämligen med oss av lite av det som händer på Panang, men vi stannar förstås inte där utan berättar också om hur det går för våra kunder, vad som sker i branschen och vart vi tror att den är på väg.


På det stora hela är det mest en plats för lite allt möjligt. Det gemensamma för varje text vi skriver är dock att vi älskar när ni läser, reagerar, kommenterar och diskuterar. Prata med oss. Vi lovar att svara.

  • Panang Kommunikation AB
  • /
  • Åsgatan 59,   791 70 Falun
  • /
  • info@panang.se
  • /
  • © 2017