Facebook Marketplace på väg till Sverige

17 augusti, 2017 Av Joakim Feldt - Kommentarer (0)

Genom åren har många IT-företag använt sig av en stor egen plattform för att på ett snabbt och enkelt sätt ta sig in på nya marknader, marknader som i vissa fall är nära besläktade med företagets kärnverksamhet, och i andra fall inte är det. Exempel på det förstnämnda är Microsofts sätt att använda Windows dominans för att popularisera Internet Explorer, där senare Google gjorde något liknande genom att utnyttja sin sökmotors dominans för att marknadsföra Chrome. Båda dessa lyckades väl, i alla fall sett från Microsofts och Googles synvinkel. Inom en snar framtid kommer så Facebook att lansera en extratjänst, Marketplace, en tjänst som nog får både Tradera och Blocket att oroa sig lite. Marketplace finns redan i några länder, och kommer inom kort till 17 till.
Facebook Marketplace

Existerande användarbas

Facebook är ju världens största sociala nätverk, med, enligt uppgift, två miljarder aktiva användare. Vad gäller Sverige så har ungefär två tredjedelar av alla svenskar ett Facebookkonto. Till skillnad från en helt nystartad sajt för handel mellan privatpersoner behöver Facebook inte bygga upp en bas av användare – de finns redan där.

Facebook har fler fördelar jämfört med Blocket och Tradera. Dels så vet de mycket om sina användare, var de bor, vilka intressen de har och mycket annat, och dels så har dess användare redan organiserat sig i grupperingar. För försäljningar mellan privatpersoner kan detta vara en fördel, om man i alla fall någotsånär känner till den man gör sin affär med. På så vis har Facebook möjligheter att göra det enklare för säljare och köpare att hitta varandra.

Gratis att annonsera

Men den kanske största fördelen med att sälja saker via Facebook Marketplace är att det är tänkt att vara gratis att annonsera där för privatpersoner. Så är det inte hos exempelvis Blocket, och det kan vara det största skälet till att Marketplace slår igenom i Sverige, även om det givetvis är möjligt att Blocket svarar genom att ändra affärsmodell. I vilket fall kan vi vara säkra på att Facebooks intåg på köp- och säljmarknaden kommer att innebära förändringar. Hur pass allvarliga de blir för Blockets räkning återstår att se.

Arkiverad i: Trendspaning
Joakim Feldt

Joakim Feldt Skribent Joakim är Panangs skribent och nestor. Han skriver flytande och elegant på både svenska och engelska, och har en bakgrund inom såväl printmedia som programmering.

0 kommentarer till inlägget

Posta en kommentar

Panangs Blogg

Undrar du, i likhet med tiotusentals (eller något sådant) andra, vad som händer här på vår kommunikationsbyrå i Falun? Fascineras du, liksom tusen och åter tusen (på ett ungefär) av vad vi gör, tycker och tänker om dagarna?


Då är Bloggen för dig. Här delar vi nämligen med oss av lite av det som händer på Panang, men vi stannar förstås inte där utan berättar också om hur det går för våra kunder, vad som sker i branschen och vart vi tror att den är på väg.


På det stora hela är det mest en plats för lite allt möjligt. Det gemensamma för varje text vi skriver är dock att vi älskar när ni läser, reagerar, kommenterar och diskuterar. Prata med oss. Vi lovar att svara.

  • Panang Kommunikation AB
  • /
  • Åsgatan 59,   791 70 Falun
  • /
  • info@panang.se
  • /
  • © 2017