Instagram shoppable tags – en guldgruva

4 november, 2016 Av Michaela Wallin - Kommentarer (0)

Instagram har hittills varit en värdefull plats för företag att interagera och skapa engagemang hos sina kunder på, eftersom Instagramanvändare har visat på ett högt engagemang gentemot de välkända varumärkena. När andra sociala medier, så som Twitter, nu tappar sina användare på löpande band så skjuter Instagram istället mot nya höjder genom att lansera shoppable tags. En funktion som tillåter företag att lägga till produktinformation, prislappar och köpalternativ direkt i den uppladdade posten. Idén sägs komma ur att kändisar har taggat kända varumärken i sina bilder när de har använt deras produkter, något som har varit effektivt för varumärkena.

Ett briljant sätt att behålla användarna

Instagram lyckas där Twitter misslyckas – att leverera något nytt till sina användare som ökar deras användarupplevelse inom plattformen. Shoppable tags kommer inte bara att vara en guldgruva för företagen, utan det kommer även att förenkla köpprocessen för konsumenten på ett avsevärt sätt. Samtidigt går Instagram själva inte utan vinst heller, eftersom allting byggs in i deras plattform och därför också är ett briljant sätt att hålla kvar sina användare. Istället för att användarna ska behöva följa en länk i bion som tar dem vidare ut på webben så kan användarna nu fullfölja hela köpet direkt ifrån appen.

instagram shoppable tags

Hur kommer shoppable tags att fungera?

Företag som säljer produkter via Instagram kommer nu att kunna addera klick-bara prislappar i form av taggar direkt i sina uppladdade bilder. Detta kommer man även att kunna komplettera med fler produktbilder, detaljerad produktinformation, prisuppgifter och kanske allra viktigast: möjligheten att köpa direkt utan att behöva lämna plattformen. Allting är dessutom designat på ett snyggt och diskret sätt för att det inte ska upplevas påträngande. För att prislapparna ska synas fullt ut kommer användaren att behöva trycka på en liten etikettknapp som finns i bilden.

Förenklad köpprocess med färre hinder

Tidigare har det varit en krångligare väg för användaren att köpa en produkt som de har hittat och intresserat sig för på Instagram, och vägen till köp har fyllts av ett flertal köphinder i form av mystiska länkar i bion, att tvingas öppna en webbläsare och söka reda på produkten, eller långa registreringsprocesser innan man kommer fram till kassan. Genom att eliminera dessa hinder förenklas konsumentens köpprocess vilket ökar sannolikheten för att köpet fullbordas.

 
För användaren finns det också andra fördelar med detta, mer än att det blir smidigare för dem att shoppa. Instagram är en pålitlig källa för många konsumenter som söker efter både kunskap och trender, och som en av de snabbast växande sociala plattformar så finns en stark och tillförlitlig opinionsbildning bland användarna som litar på varandra samt de varumärken som de följer.
Med det starka förtroendet som Instagram har kommer konsumenten att känna ett ökat självförtroende i sitt beslut eftersom denne har alla möjligheter i världen att kunna jämföra företag och priser, läsa mer information, kolla igenom recensioner och kommentarer samt läsa igenom företagens profiler.

 
Att Instagram kommer att ta ny mark med denna sömlösa användarupplevelse är det nog ingen som tvekar på. De gör samma sak som många av de andra sociala plattformarna redan har testat, men Instagrams lösning ser betydligt mer lovande ut. Varför? Jag skulle vilja påstå att de haft användarupplevelsen i fokus på ett annat sätt än de övriga kanalerna haft. De är noggranna med att plattformens ursprungliga funktion som ett flöde med vackra bilder inte ska förstöras med stora blinkande köp-knappar och alltför mycket reklam.

Arkiverad i: Trendspaning
Michaela Wallin

Michaela Wallin Michaela är projektledare & skribent på Panang. Hennes bakgrund innefattar bland annat arbete med Halebops sociala medier, där hon utbildade och koordinerade ett kundtjänstteam inom kundvård på sociala medier. Särskilt skarp är hon inom kundanpassning, skriftlig kommunikation och kundvård.

0 kommentarer till inlägget

Posta en kommentar

Panangs Blogg

Undrar du, i likhet med tiotusentals (eller något sådant) andra, vad som händer här på vår kommunikationsbyrå i Falun? Fascineras du, liksom tusen och åter tusen (på ett ungefär) av vad vi gör, tycker och tänker om dagarna?


Då är Bloggen för dig. Här delar vi nämligen med oss av lite av det som händer på Panang, men vi stannar förstås inte där utan berättar också om hur det går för våra kunder, vad som sker i branschen och vart vi tror att den är på väg.


På det stora hela är det mest en plats för lite allt möjligt. Det gemensamma för varje text vi skriver är dock att vi älskar när ni läser, reagerar, kommenterar och diskuterar. Prata med oss. Vi lovar att svara.

  • Panang Kommunikation AB
  • /
  • Åsgatan 59,   791 70 Falun
  • /
  • info@panang.se
  • /
  • © 2017