Det är lätt att klaga på SJ

10 februari, 2015 Av Patrik Björn - Kommentarer (0)

…men det är lika lätt att älska det som SJ möjliggör.

Att åka tåg lyfts gång på gång som ett klimatsmart sätt att färdas på. Även om det inkluderar irriterande sena avgångar och internetuppkopplingar som rasar ihop någonstans utanför Uppsala så väger fördelarna upp det. De facto att jag sitter i en vagn på en räls, på resa någonstans, gör mig till en mindre belastning på klimatet, precis som alla andra människor som delar vagnen och tåget med mig.

Att resa klimatsmart, oavsett om det är till kunder eller till kontoret, är en del av Panangs miljöpolicy. Som företag och individer är vi en del av något större som har ett gemensamt ansvar att ta hand om planeten vi lever på. Där är jag en del som vill göra mitt för att bidra.

Ingen kan göra allt

Beprövade, och ibland uttjatade, uttryck kan beskriva det bäst. Jag vet att jag bara är en liten del av det globala miljöarbetet, men så länge jag gör något så bidrar jag till förbättringen. Beslut som jag fattar på Panang ska tas med miljön i tanken, oavsett om det handlar om nya uppdrag hos kund eller hur resterna av matdosan ska sorteras. Den tanken gör mig mer medveten. Det blir lätt bidra, oavsett om det är via plantering av träd i Kenya eller om jag tar en promenad till kunden på andra sidan Falun, även om det skulle ta en halvtimme extra.

Genom den uppdaterade versionen av Panangs miljöpolicy blir det tydligt för mig hur jag bäst tänker miljövänligt i olika situationer, både på jobbet och i det privata. Det blir en mall att följa, instruktioner att vända sig till när, eller om, jag skulle känna mig osäker. En trygghet på många sätt, där inget lämnas åt slumpen.

Gå, cykla eller åk buss – en extra dags semester

Panang tycker om att vara snälla mot miljön och anställda som medvetet (eller kanske omedvetet) bidrar till mindre utsläpp. Om jag går, cyklar eller åker buss till jobbet under ett kvartal får jag en betald ledig dag. Det är lätt att se det som en morot för att få mig att tänka efter lite extra hur jag kan vara mer vänliga mot naturen.

Är ni nyfikna på hur vår rykande färska Miljöpolicy ser ut så ta en titt. Eller så kanske ni har några smarta tips till oss för att bli ännu bättre på miljöarbete? Ring, maila eller kommentera – vi på Panang tycker om att prata miljö!

Arkiverad i: Vi & våra kunder
Patrik Björn

Patrik Björn

Skribent Patrik Björn är skribent på Panang. Med ett förflutet som journalist, skribent och kommunikatör kommer hans vassa penna och språkpolisiära insatser väl till pass när vi skapar allt från webbcopy till kundtidningar.

0 kommentarer till inlägget

Posta en kommentar

Panangs Blogg

Undrar du, i likhet med tiotusentals (eller något sådant) andra, vad som händer här på vår kommunikationsbyrå i Falun? Fascineras du, liksom tusen och åter tusen (på ett ungefär) av vad vi gör, tycker och tänker om dagarna?


Då är Bloggen för dig. Här delar vi nämligen med oss av lite av det som händer på Panang, men vi stannar förstås inte där utan berättar också om hur det går för våra kunder, vad som sker i branschen och vart vi tror att den är på väg.


På det stora hela är det mest en plats för lite allt möjligt. Det gemensamma för varje text vi skriver är dock att vi älskar när ni läser, reagerar, kommenterar och diskuterar. Prata med oss. Vi lovar att svara.

  • Panang Kommunikation AB
  • /
  • Åsgatan 59,   791 70 Falun
  • /
  • info@panang.se
  • /
  • © 2018