Fortsätt till huvudinnehållet

Så lyckas ditt företag på Instagram 2021 - Fem tips som får ditt konto att växa

Att underhålla sitt företags Instagram­konto är inte svårt, men hur får man man kontot att växa egentligen?

Instagram har blivit en naturlig plattform för många företag. Hela 90% av användarna på Instagram följer minst ett företag. Här finns goda chanser att bygga sitt varumärke och få kontakt med sin målgrupp. Trots att många känner till detta kan det vara svårt att hålla engage­manget uppe. Inläggen går på tom­gång, följarna droppar av, kvar slaskar det runt inlägg på kick-offer och kanelbullens dag…

Här kommer fem tips som får ditt företagskonto att lyfta.

  1. Se över din presentation

Lägg lite tid på att redigera din profil så den blir tydlig och informativ. Det här är ditt första intryck! Börja med rutan “Namn”. Det du skriver i din namnruta blir sökbart på Instagram. Förutom ditt företagsnamn kan du alltså lägga in ett nyckelord som din mål­grupp kan tänkas söka på, exempelvis “snickeri” eller “grafisk design och fotografi”.

I fältet “biografi” ska du tydligt beskriva vad du erbjuder, om det finns plats kan du med fördel göra biografin lite personlig. Se till att lägga in kontaktinfo och geografisk plats. Avsluta med ett call to action- exempelvis en länk till din webbplats.

Att skapa höjdpunkter är inte så svårt som det låter. I höjdpunkter kan du samla och kategorisera dina stories. Exempel på höjdpunkter kan vara “Om oss”, “Case”, “Nyheter” eller “Bakom kulisserna”. Höjdpunkterna ger en bra överblick, någonstans att börja för dem som precis hittat till ditt konto. Använd gärna färger från din företagsprofil.

some specialist
  1. Hitta din nisch

Ett rörigt intryck kan göra det svårare för dina besökare att förstå vad de kommer få ta del av. Visa tydligt vad du har att erbjuda. Att vara specifik gör att du kan bli expert på just ditt område. 

Har du svårt att hitta din nisch? Funder på vem du vill nå, vilka problem du kan lösa och vad just du har som är unikt.

  1. Ge något av värde. 

Du måste ge, ge och ge innan du frågar efter något på sociala medier. Att skapa värdefullt innehåll för din målgrupp gör att de vill följa dig. Du kan på så vis bygga relationer med dina följare, som tillslut kan bli dina kunder. Värdefullt material är också delbart, vilket gör att dina följare kommer hjälpa till att sprida dina inlägg. 

  1. Skapa engagemang

Inlägg som skapar kommentarer, gilla­markeringar, delningar och titt­ningar (för video) rankas högre i Instagrams algoritm. Sociala medier är skapade för att vi ska vara sociala, interagera och konversera. Se till att dina inlägg uppmuntrar just detta. Ställ frågor, skapa omröstningar, bjud in till frågestunder och dyk in i personliga meddelanden. Att återposta dina följares inlägg är ett effektivt sätt att skapa ett community, ditt Instagram­konto handlar plötsligt om något mer än bara försäljning.

  1. Ge olika innehåll i olika kanaler

Instagram innehåller flera olika kanaler – inlägg, händelser, rullar, live, Instagram tv och höjdpunkter. Du behöver inte använda alla, välj ut två eller kanske tre till att börja med. Se till att inte posta samma saker i de olika kanalerna, gör en plan för vad som passar var. Att skapa ett antal kategorier att utgå ifrån är en bra idé.

Inlägg / Posts
Inläggen är de som syns under din presentation och som visas i ditt flöde. Här kan du lägga upp både stillbilder och videos som är upp till 60 sekunder långa. Se till att ha variation i dina inlägg, informativ grafik, porträtt eller produkter. Lägg lite tid på dina bildbeskrivningar. Längre text än några emojis ger längre spenderad tid för varje post och uppmuntrar till fler kommentarer. 

Händelser / Stories
Händelser kan innehålla både stillbilder och video på max 15 sekunder. Inläggen finns kvar i 24 timmar, men om du pinnar dem under höjdpunkter ligger de kvar. Formatet är ofta stående. Under händelser kan du till exempel posta snabba och roliga eller mindre perfekta videos. Händelser är en kanal där du kan förmedla autencitet och interaktion. Prova gärna omröstningar eller be dina följare skicka frågor eller önskemål om innehåll.Instagram TV tillåter videos som är upp till 10 minuter. I kanalen passar mer genomarbetade filmer där man går på djupet i ett ämne. 

Instagram Live är direktsänd video direkt i Instagramappen. Live kan vara upp till en timme, här kan du också bjuda in gäster från andra konton. De som tittar kan sända kommentarer och frågor till dig direkt. Live passar bra för intervjuer, samtal eller frågestunder med dina följare.

Filmrullar / Reels
Filmrullar är video som är synkad till musik och påminner om appen TikTok. Filmerna kan vara upp till 15 sekunder. Här kan du pausa dina klipp, höja och sänka hastig­heten och använda timer. Film­rullar passar den som vill göra lätt­sammare inlägg, eller trick­filmning.

Text: Stina Rapp

Vill du ha hjälp att skapa värdefullt innehåll till dina sociala medier?
Kontakta oss på Panang så hjälper vi dig.

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!