Fortsätt till huvudinnehållet

Välj rätt webblösning direkt

13 maj 2011
panang

När du startar ditt företag är du förstås eld och lågor. Du registrerar din domän genom något webbhotell, och kanske köper du utöver själva domänen också ett webbhotellspaket till bra pris (de brukar ge bra priser första året till nya kunder nämligen). Ganska snart kontaktas du av en myriad av företag som kan hjälpa dig med allt från att lägga upp en enklare sida till att integrera betalfunktioner, webbshoppar, flashmenyer och annat fräsigt. En del erbjudanden är till och med ganska bra, och du tackar ja till ett av dem.

Månaderna går och allt rullar på. Företaget växer så det knakar, och du börjar inse att det kan vara en bra idé att lägga lite av marknadsföringsbudgeten på en bättre, snyggare och mer funktionell webbsajt. Kanske vänder du dig rent utav till en webbyrå som denna om företaget som först hjälpte dig inte delar dina visioner.

Och det är nu problem kan uppstå. Inlåst i långa avtal med webbhotellet får du veta att kontot du har omöjligt kan stödja den nya typ av sajt du vill ha. Du är fast i det mediokra och att ta sig ur en sådan situation kan kosta pengar, det bör du vara beredd på. Än värre är om du spridit ut tjänsterna på många olika leverantörer. Jag har sett företag som har
[list type=”check”]

  • Ett webbhotell som hostar (ger utrymme åt) företagssidan
  • Ett annat webbhotell som hostar företagsmailen
  • Ett tredje företag som tillhandahåller CMS (Content Management System eller publiceringsverktyg på svenska) och
  • Ett fjärde företag som hanterar den tekniska administrationen som krävs för att få ovanstående bitar att gå ihop!

[/list]
I många fall är det en bra idé att inte lägga alla ägg i samma korg, men när det gäller webb är det tvärtom: lägg alla ägg i samma korg, och vakta den korgen noga!

Gör rätt, så slipper du göra om

GFDs råd till dig om du precis ligger i startgroparna med att köpa en domän och lägga upp en sajt för dig eller ditt företag är dessa:

Tänk skalbarhet

Välj ett kraftfullt alternativ från början. Du behöver kanske inte köpa en server för första månadslönen, men välj ett webbhotell som har kapacitet att leverera olika lösningar och ta större mängder trafik. Vill du i framtiden skala upp din verksamhet så blir merarbetet mycket mindre än om du måste byta webbhotell pga. prestandabrist och kapacitetsproblem. När det kommer till webbhotell så får man väldigt ofta vad man betalar för (med några undantag). Kontakta mig så kan jag garanterat ge dig några tips. Överväg också en VPS, som är en billigare variant av en server. Det ger dig både kontroll och frihet när det kommer till att välja eller byta lösningar.

Få leverantörer

Det är okej att köra sin hosting hos en leverantör, och köpa CMS från en annan. Faktum är att man i många lägen behöver göra just detta. Men less is more, kan du få allt du behöver från en enda leverantör så tycker jag definitivt att du bör överväga det. Är du uppe i fler än två leverantörer för dina tekniska webblösningar (alltså inte inkluderat den rena digitala marknadsföringen) så är du ute på hal is.

Gratis är godast

När det gäller publiceringssystem (CMS) så finns det faktiskt få saker som talar för att du behöver något så avancerat att du måste betala för det. Jag rekommenderar självklart det kostnadsfria WordPress, eftersom jag arbetar med och tycker mycket om det själv, men även Drupal och Joomla! har sina styrkor. De uppdateras ofta av fanatiska programmerare och all support du kan behöva finns några sökningar bort online. Ska du betala för ett CMS bör du vara tvärsäker på att du får något som du inte kan få gratis.

Även om du inte har den minsta lust att anlita GFD, så bidrar jag gärna med tips och svarar på frågor som gäller dina eller era webblösningar. Kommentera eller maila så bollar vi lite tankar!

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!