Fortsätt till huvudinnehållet

Strategier för sociala medier

”Borde vi skaffa TikTok?” är en vanlig fråga vi får. Svaret blir allt som oftast att det inte finns något själv­ändamål i sociala medier. Det är en platt­form, som vilken annan. Skillnaden mot många andra platt­formar är att sociala medier på många sätt är dubbel­eggade svärd, där en genom­tänkt, engagerad och strategisk närvaro kan skapa enorm nytta för ert företag. Omvänt kan en ogenom­tänkt, oenga­gerad och oplanerad närvaro i värsta fall skada varu­märket.

Organiskt

Att nå ut i det sociala bruset är inte lätt. Speciellt inte organiskt. Hur ökar vi engage­manget på sociala medier? Vilka kanaler ska vi finnas på? Hur ska vi låta? Hur ska vi se ut? Frågorna kan vara många och för att få ett bra svar brukar vi på Panang börja med en strategi. Helt enkelt en plan för hur du ska jobba med dina sociala medier för att uppnå ett visst mål.

Strategin tar bland annat upp syfte, nyckel­tal, målsätt­ningar, mål­grupp, kanal­val, tonali­tet och bild­språk; allt för att du ska känna dig tryggare i ditt sociala medie-arbete. Strategin kan vara väldigt omfat­tande eller en mindre light-version.

Vi kan också hjälpa dig mer med de mer operativa bitarna som att skriva slag­kraftiga captions, ta fram visuellt material (grafik, foto, film) anpassat till de olika kanalerna, sätta upp nya sociala medie-konton, bygga applika­tioner eller vara behjälp­liga kring publi­cering och kund­service. Fokus ligger på att hjälpa dig att skapa en håll­bar närvaro som fungerar för ditt företag. Vi kan också utbilda dig och dina kollegor i hur man bäst kommuni­cerar i sociala medier.

Paid social

Att satsa på det som kallas paid social, alltså betald marknads­föring på sociala medier, är ett måste idag för att synas bland konkurren­terna och visa vad just ditt företag har att erbjuda. Via annon­sering finns också möjlig­heten att skräddarsy och nå exakt de personer du vill med din annon­sering. Du väljer om du vill skapa intresse och öka räck­vidden, driva trafik, samt skapa konver­tering och försälj­ning hos mål­gruppen.

Vi hjälper dig med hela resan – allt från att ta fram en annons­strategi där syfte, mål och plan ingår, till skapande av inne­håll, uppsätt­ning, målgrupps­anpassning och till sist mätning och optimering.

Tänk på vilka ni vill rikta er till och om de männi­skorna finns på den platt­form ni tänker er. Det är också värt att fundera kring hur mycket tid ni har att avsätta för sociala medier. För tid kommer att krävas löpande. Hur mycket beror på faktorer som vilken bransch ni är i och hur era sociala medier ska användas. Det behöver inte handla om väldigt mycket tid, men det kommer att krävas lite engage­mang och att ni använder tiden på rätt sätt.

Content plan

Arbetet med sociala medier blir oerhört mycket mer effektivt med en genom­arbetad content plan, eller innehålls­planering. Här arbetar våra specia­lister till­sammans med er för att redan i förväg bestämma hur och vilket inne­håll vi ska skapa över året.

Att veta sådant i förväg skapar utrymme för kreati­vitet och sponta­nitet. Samtidigt kan det hjälpa till att hålla kostna­derna nere, genom att till exempel ta alla nödvändiga foton på en och samma dag i stället för att göra det inför varje inlägg som ska skapas.

Analys, mätning och uppföljning

Att mäta, analysera och följa upp är en mycket viktig del av arbetet, för att säker­ställa att ni når de resultat som önskas och att tid och pengar är väl­investerade.

Hur kan er närvaro i sociala medier bidra till era verksam­hets­mål?

Vi hjälper er från strategi och analys, till upp­sätt­ning och löpande kommuni­kation. Slå en signal!