All bra kommunikation börjar med ett ”varför?”. Eller kanske fem.
Utan att veta vad det är vi vill berätta, hur vi vill göra det och varför någon borde bry sig, är det meningslöst att försöka bygga ett varumärke. I bästa fall sminkar vi grisen, i värsta fall är det direkt skadligt för företagets lönsamhet och möjlighet att göra affärer.
Det är förstås lätt att fokusera på delarna som syns – en logotyp, en webbplats eller ett välskrivet säljbrev. Och de är också viktiga. Men gör man inte rätt från början och bygger en stabil grund, så kommer allting alltid att balansera ovanpå ett hastverk. Och det är mångdubbelt dyrare att rätta till något längre fram, än att sätta in resurserna redan från början och få till det i första tagningen.
När vi tar oss an nya kunder är det nästan alltid här vi hamnar. Varför behöver vi egentligen en ny webb? Vad vill vi att den ska uttrycka och skapa för resultat? Och hur ska vi nå dit?
Hur kan vi hjälpa er?
Många organisationer har de här bitarna på plats – och vår erfarenhet säger att det är sådana organisationer som oftast lyckas lite bättre än sina konkurrenter – men om ni inte har det, så vågar vi påstå att det är hög tid.
Det gäller absolut att vara pragmatisk: har du ont om tid och liten budget kanske vi behöver göra en good enough-lösning innan du hunnit komma på fötter. Men då behöver du också veta att vi någon gång längre fram kommer behöva börja om från början. Från grunden.
Med våra varumärkesstrateger, formgivare och kanalexperter hjälper vi er att ta fram era kärnvärden – era ”varför?” – och bygga en stabil varumärkesplattform utifrån dem. Självklart alltid med hänsyn till era resurser, men aldrig utan en tanke bakom, eller en konsekvensanalys av vägvalen vi gör.
När plattformen är skapad, följer vi gärna med i den efterföljande processen genom kampanjer, sälj och varumärkesbyggande.