multimediasignssuccessskypetwitterfacebookmail time-1smartphonecomputerlanguageinterfaceprofileprice-tagtimepenciltool-1learningtoolorder

Content writing - artikelskrivning

TIPS: VILL DU SE VAD VI FAKTISKT GJORT, KOLLA IN KUNDCASE ELLER REFERENSER

Content writing, på svenska ofta kallat artikelskrivning, växer. Primärt handlar det här om texter för digitala medier, och de kan användas för många olika syften och målsättningar. Många företag väljer fortfarande att skapa sitt eget innehåll idag och självklart finns det stora fördelar med att den som sitter närmast källan – eller kanske till och med är källan – också producerar det innehåll som ska kommuniceras.

Men det finns också nackdelar. En uppenbar sådan är givetvis att personen som skriver behöver ha bra koll på hur man bör uttrycka sig i text. Hen bör också känna till och följa företagets övriga tonalitet. Om detta inte följs, riskerar texterna att sänka förtroendet för ert företag, trots att ert erbjudande är oförändrat.

En annan nackdel är tiden. För våra kunder är risken hög att det egna skrivarbetet stjäl tid från den anställdes andra uppgifter och därmed blir förhållandevis dyrt i längden. Eftersom vi har anställda skribenter inhouse som kan ta flera uppdrag och kunder parallellt, har vi lyckats hitta en fungerande affärsmodell för content writing. Med professionellt skrivet innehåll sparar ni helt enkelt både tid och pengar.

Content writing för webb

Den vanligaste formen av content writing och artikelskrivning är innehåll till webbplatser, såväl statiskt som dynamisk (t.ex. en företagsblogg eller ett nyhetsflöde). Här gäller det att innehållet speglar varumärke och tonalitet, men det behöver kanske inte hålla nivån för strategisk copywriting på varje undersida. Ibland är det helt enkelt overkill att låta en copywriter lägga tio timmar på att formulera en ”Kontakta oss”-sida.

Vi har som standard vid webbproduktion att även hjälpa till med nytt innehåll till webbplatsen, om kunden inte har duktiga skribenter anställda. Utöver det kan vi också ta löpande uppdrag där vi bloggar åt kunden utifrån en content plan.

Content writing för SEO

Google är och förblir en sökmotor som föredrar text. Du har säkert hört de vanligaste riktlinjerna för sökmotoroptimering, som att varje sida bör ha ett visst antal ord och där nyckelorden bör nämnas i olika former här och var i texten, att rubriker behöver tänkas igenom för att spegla sidans innehåll, och så vidare.

Panangs skribenter har arbetat med ”SEO content”, text som skrivs för besökaren men med sökmotorn i åtanke, sedan 2010. Vi håller ständig koll på de senaste riktlinjerna från Google och ser till att skapa innehåll som både är läsvärt, välskrivet, unikt och sökmotoroptimerat.

Hur kan vi hjälpa er?

Med vår långa erfarenhet av content writing är vi vana vid att skriva om allt mellan himmel och jord. Kontakta oss så berättar vi mer!

Miljöbild från Panangs kontor i Falun. En medarbetare sitter och skriver vid datorn.