multimediasignssuccessskypetwitterfacebookmail time-1smartphonecomputerlanguageinterfaceprofileprice-tagtimepenciltool-1learningtoolorder

Content marketing & redaktionell text

TIPS: VILL DU SE VAD VI FAKTISKT GJORT, KOLLA IN KUNDCASE ELLER REFERENSER

Det finns ju text som inte riktigt är SEO-artiklar eller skriven för statiska webbplatser, men inte heller riktigt behöver vara strategisk reklamcopy. Den hamnar liksom någonstans däremellan. Den här sidan handlar om den texten.

Content marketing

Content marketing har blivit ett ganska slitet begrepp i reklambranschen, men när vi frågar våra kunder om de arbetar med det, så känner nästan ingen till det! Enkelt uttryckt kan man säga att content marketing, innehållsmarknadsföring, är en pulldisciplin inom framför allt digital marknadsföring, där det handlar om att locka till sig kunder genom att vinna ett förtroende. Förtroendet vinns genom att producera innehåll som är autentiskt, informativt, unikt och exklusivt och som skapar ett värde för mottagaren.

Ett exempel på hur content marketing kan användas för att stärka sitt arbetsgivarvarumärke och förenkla vid rekryteringar är Maersk Drilling, som genom att visa upp filmer, bilder och texter från sin vardag dramatiskt förbättrade sin rekryteringsprocess. Ett tydligt exempel på att alla branscher kan jobba med content marketing.

För fler exempel, kolla t.ex. in Nivides lista med gott om exempel och inspiration. Vår poäng är att content marketing fungerar. Det är resurskrävande och trots att plattformarna för distribution är kostnadsfria, så kostar det att producera och distribuera bra innehåll idag. Det här är helt enkelt en kanal att hantera som alla andra: med en plan, en budget, en målbild och en uppföljningsprocess.

Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa er med content marketing, content plans, strategi och genomförande.

Redaktionellt innehåll

Det finns mer att hämta ur textens värld, delar som inte enbart baseras på själva talangen att skriva. Redaktionell text är en sådan text, där skribentens uppgift är att samla in information och sammanställa den i en lättbegriplig och förklarande text. Slutresultatet varierar, helt beroende på vad som efterfrågas.

Vi har lång vana av allt från reportageserier i kundtidningar till välformulerade pressmeddelanden och vet hur en text ska formuleras för att bäst locka målgruppen till läsning. Behöver ni innehåll till en företagsblogg, nyhetsbrev eller kundtidning? Hör av er så berättar vi mer.

Miljöbild från Panangs kontor i Falun. Block och penna med Panangs logotyp.