Digikollen är Panangs omvärldsbevakning i den digitala världen. Här sammanfattar vi förra veckans stora händelser, och kanske några mindre (men inte desto mindre underhållande) också.

bezos

Nu kommer Amazon till Sverige

Det har länge pratats om att e-handelsjätten Amazon ska slå upp portarna till sin svenska butik nu i september, och man har redan ett svenskt lager och en svensk sajt på plats – färdig att lanseras med en knapptryckning.

Så är det här bra eller dåligt för svensk e-handel? Tja, det beror ju lite på vilket perspektiv man har: om man tänker på branschen som helhet eller enskilda handlare, på staten Sverige eller på oss konsumenter. Men att det kommer att påverka svensk e-handel väldigt mycket är nog alla vi som följer det här överens om.

Bättre eller sämre för e-handlare?

Ser man till vad som skett i andra länder där Amazon har etablerat sig, så kan beteendemönstren skilja sig åt. I europeiska länder där Amazon har funnits länge, som i England, Tyskland, och Frankrike har man mellan ungefär 20 och 30 procent av marknaden. Sen varierar det från bara några procent i Österrike upp till ungefär hälften av all e-handel i USA. Saker som digital vana i populationen, hur utvecklad e-handeln är i allmänhet och hur många leverantörer man lyckas koppla på spelar såklart roll.

Något som inte diskuterats särskilt mycket i mina ögon är Amazon Prime, som jag tror kommer bli det stora skälet till att man väljer att gå över till i princip Amazon only. Med fri och snabb leverans och ett stort utbud minskar anledningarna att välja andra e-handlare. En rimlig gissning är att man kan nå kanske mellan 15 – 30 % här i Sverige på sikt, vilket också John Ekman skrivit om här. Läs också vad andra säger här.

Det som också har hänt i andra länder är att Amazon har en extremt stor annonsbudget som man gärna använder, och speciellt när man vill in i ett nytt land. Och när nån kan tänka sig att betala mer, så kommer det också att driva upp priset på annonser överlag. Så det är många e-handlare som idag kanske har bra marginaler på sin online-annonsering som kommer att få en utmaning där.

Bättre eller sämre för konsumenten?

Hur det påverkar oss konsumenter beror dels på hur stor marknadsandel Amazon får på sikt, men också på hur många grossister och e-handlare som ansluter sig till deras plattform, alltså vilket utbud de får. Det är många som uppskattar att man kan gå till en sida och e-handla i princip allt man behöver istället för att behöva surfa runt och betala för frakt och hantering i varenda butik, så där kan man ju få en bättre upplevelse som konsument.

Samtidigt kan det vara så att Amazon tvingar bort många e-handlare som helt enkelt får lägga ner, och då kan det ju bli så att utbudet av olika produkter minskar totalt sett, så du får en mindre mångfald av alternativ när du vill handla något.

Bättre eller sämre för Sverige?

Är det då bra för Sverige som land att vi får hit stora amerikanska jättar som etablerar sig just här istället för i andra nordiska länder? Nej, inte särskilt har det ju visat sig. Både Googles och Facebooks serverhallar har ju hyllats som jobbskapare (bland annat av BCG), men det man kan se är att det här är tekniktunga lösningar som inte behöver särskilt många människor på plats för att fungera.

Så det är tyvärr inga nya fabriker med massa jobbtillfällen som skapas. Dessutom får de här företagen ofta fina undantag från skatteregler för att etablera sig här, så det är kanske inte alltid vi vinner på det i slutändan.

Amazons anställningsvillkor har ju också varit i skottgluggen många gånger, senast förra veckan när det avslöjades att man har byggt ett speciellt verktyg för att hitta och spionera på personal som pratar om organisering i till exempel stängda facebook-grupper. Det ska dock sägas att här i Sverige så kommer dom få spela med svenska spelregler vad gäller arbetsrätt och föreningsrätt.