Digikollen är Panangs omvärldsbevakning i den digitala världen. Här sammanfattar vi förra veckans stora händelser, och kanske några mindre (men inte desto mindre underhållande) också.

Foto: Amazon

Amazon One lanserar handigenkänning

Amazon är på tapeten igen vilket kanske inte är så konstigt – det tenderar att hända en del saker i världens största bolag och Amazon är inget undantag. Nu handlar det om deras nya metod för betalning i fysiska butiker, som man rullar ut i utvalda Amazon-butiker i USA, nämligen handigenkänning.

Och det här är inte raketforskning: det är vad det låter som. Du håller handflatan ovanför en speciell scanner som känner av linjer, blodkärl osv i din hand, och så kopplar du din unika handprofil till ditt telefonnummer och betalkort. Efter det är det bara att scanna handen och gå ut genom dörren med dina inköp.

Varför handigenkänning?

Det finns många anledningar till varför man har valt just handen som biometrisk punkt att scanna. Dels är ett handavtryck unikt för varje människa, och en kamerascanning är tillräckligt detaljerad för att vara nästan lika bra. Dels så är det också ett bra läge att släppa en sån här innovation nu när alla går runt och (med viss rätta) är rädda för närkontakt med såväl andra människor som med ytor.

Och dels så är det mindre integritetskränkande än ansiktsigenkänning: du måste aktivt föra din hand över kameran och kan också välja att dölja dina händer för andra kameror, det kan du inte lika lätt med ditt ansikte. Och ansikten avslöjar också data om personer som kan användas för att skapa profiler som sen kan leda till diskriminering osv, allt det slipper man med handigenkänning.

Det är helt enkelt en rimlig teknisk lösning på ett problem, och tajmingen är bra.

Är handigenkänning framtiden?

Ja jag tänker sticka ut hakan idag och säga att det här är framtiden. Biometrisk data som det här kallas är nåt vi alltid bär med oss, till skillnad från kort eller mobiler som kan glömmas hemma eller stjälas. Det är svårt att förfalska, kräver ingen fysisk kontakt och är ganska integritetssäkert också.

Här finns det väldigt många fördelar med få nackdelar helt enkelt. Att handigenkänning som koncept nu dessutom lanseras av ett av världens största företag ger det bra förutsättningar för att blir en del av framtiden.

Amazons mål på sikt är förstås att fler butiker ska nappa på det här, och även andra ställen med säkerhetskontroller som kontorsbyggnader, flygplatser, idrottsarenor osv. och det saknas onekligen inte användningsområden. Man börjar dock med några One-butiker i Seattle innan man rullar ut det bredare.

Roboten Curly spöar människor i curling

Roboten Curly är en robot som har utvecklats av ett forskarlag från Tyskland och Sydkorea, och som passande nog håller på med just curling. Och för att testa Curlys förmåga så satte man upp en tävling mot två professionella curlinglag från Sydkorea. Curly vann tre av fyra matcher så nu är det inte bara poker och Go vi människor får stryk av maskiner i.

Det viktiga här är egentligen inte att Curly vann, utan att den här roboten kombinerar flera olika AI-tekniker på samma gång. Dels så är curling lite som schack i att man behöver försöka planera flera drag framåt, och om motståndarna gör nåt oväntat så måste man kunna planera om. Och dels så förändras isen under en match, så det är inte bara att ställa in riktning och styrka och köra på utan roboten behövde kunna lära sig av vad som hände varje gång den sköt iväg stenen.

Praktisk nytta återstår att se, men teamet bakom förutspår användningsområden inom till exempel gruvdrift, där materialet som bearbetas snabbt kan ändra karaktär och det behövs nya beräkningar av verkligheten och vägen framåt.

Hyundai gör verklighet av konceptfordon

Biltillverkaren Hyundai öppnar upp en helt ny division som ska forska fram framtidens fordon, och först ut är konceptbilen Elevate som visades upp på bilmässor under 2019.

Man väljer att kalla den för UMV, eller Ultimate Mobility Vehicle, och det här är en riktigt spejsad sak som påminner om en bil i det att den har en kaross och ett chassi och fyra hjul, men hjulen sitter inte på axlar utan på varsitt hydrauliskt robotben.

Foto: Hyundai

Det gör att den kan ta sig fram där vanliga bilar inte kan, till exempel vid räddningsinsatser. Chefen för den här nya avdelningen kallar den världens första transformer klass-fordon.