Vad är det vi kan vänta oss av digital kommunikation i framtiden? Det är en fråga som många säger sig redan ha svaret på: video, och mer video. Möjligen då tillsammans med lite AR och/eller VR (augmented respektive virtual reality). Att video är framtiden är någonting som upprepats så ofta att det känns som det kan bli en självuppfyllande profetia. För nästan två år sedan sade Facebooks Mark Zuckerberg att han inte skulle bli förvånad om det som huvudsakligen konsumerades på Facebook var video. Men det var då, och saker har förändrats sedan dess.

Mindre videotittande

Facebooks nya algoritm, som introducerades gradvis under andra halvåret 2017, innebar ett ökat fokus på inlägg från familj och vänner. Detta har lett till att videotittandet på plattformen minskat under perioden. Enkelt uttryckt så minskar kundengagemanget, och som annonsör får man ut mindre av sina pengar. Frågan är då om det gäller i huvudsak för video, eller alla sorters marknadsföring på Facebook, och om det gäller andra kanaler också.

Det finns en del som pekar på att det funnits en övertro på video; att det är i princip det enda som intresserar folk. Många sajter som under 2017 minskat sitt textinnehåll för att satsa på video tappade en stor del av sina besökare. Att YouTube, Netflix och andra videosajter är enormt populära är inte så relevant. Den som besöker YouTube gör det med avsikt att titta på video. För de flesta är det sannolikt inte det viktigaste skälet till att man hänger på Facebook, eller kollar in det senaste inom teknologi hos Ars Technica.
En gammaldags filmprojektor.

Tillbaka till text

Facebook är då inte de enda som backat från att framtiden bara är video, hela tiden. Helt klart är att det finns många som är mer intresserade av text och bild, och som då mer störs av videoinslag (inte minst annonser). Att webbläsare i allt högre grad inte tillåter video som börjar spelas automatiskt (till exempel videoannonser), och att det är en förändring som välkomnas med stor entusiasm, säger också en del.

Video och videoannonser har sin plats, självklart. När man marknadsför sig på en videobaserad plattform så är videoannonser ett självklart inslag. Men att video är allena saliggörande är helt enkelt inte sant, vilket många fått erfara under 2017. En del förutspår också att det kommer att bli värre under 2018, inte minst för de som satsat hårt på videoinnehåll på Facebook. Video kommer givetvis fortsatt att vara en del av digital marknadsföring, men det är helt klart att många haft en övertro på det.