Dalakraft
Uppdraget
+ Visa mer information
Dalakraft AB har gått från att vara ett elhandelsbolag till en engagerad samhällsaktör med en vision – ett livskraftigt Dalarna!
Panang har fortsatt den spännande varumärkesresan (som Helikopter inledde redan 2015) med både strategisk kommunikation och löpande kampanjer. Relationen har utvecklats och förändrats efter nya behov och utmaningar. Idag har Dalakraft marknadsförings- och designkompetens inhouse, men vi är fortfarande en viktig partner och bollplank.
En röd tråd i arbetet har varit att bygga lojalitet hos målgruppen, genom att jobba med emotionella argument kopplade till Dalarna. Som grund för kommunikationen finns historien om “dalakraften” som förenar alla med en relation till Dalarna.
Utmaningen var att förändra målgruppens syn på Dalakraft och skapa engagemang kring varumärket, inte bara externt utan också internt. Företaget visar sitt engagemang och strävan genom att engagera sig lokalt, tex genom att stötta unga entreprenörer, driva en hockeyskola, och dela ut över 200 000 kr varje år till föreningar och organisationer i Dalarna, samt utse Årets “dalakraft”.
Kampanjer
Genom kampanjerna Upplev dalakraften med virtual reality (2015), Upplev Dalarna quiz (2016), Upplev dalakraften med Hannah (2017), Upplev Dalakraften med Dalapop (2018) och Upplev Dalakraften med Kombinatörerna (2019) har vår strävan varit att engagera målgruppen och bjuda på ett intresseväckande innehåll.
Över tid har vi jobbat med både idé, manus och produktion, och förstås även marknadsföringen i sociala medier. Vid behov hav vi tagit in underleverantörer. Panang initierar och driver mätning och uppföljning av kampanjerna.
Upplev Dalakraften
Kampanjen “Upplev Dalakraften med Hannah” bestod av en filmserie i nio avsnitt som publicerades på en kampanjwebb, Youtube och på Facebook. I serien uppmanades tittarna att komma med tips på resmål, vilket resulterade i över 1000 tips. Filmen fick 9 miljoner exponeringar och över 10 000 likes. 193 000 personer interagerade aktivt med kampanjen och Dalakrafts Facebooksida fick 8,1% fler följare under kampanjtiden. Tydliga kvitton på att kampanjen uppnått engagemang.
Dalapop
2018 låg fokus på musiken i ett samarbete med Dalapop, och 2019 riktades ljuset mot kombinatörerna: personer som både är anställda och entreprenörer. Samtliga kampanjer har varit mycket lyckade och i år (?) engagerade sig över 1100 personer i omröstningen för Årets Dalakraft.
Omvärldsbevakning
Panang har senast haft förtroendet att föreläsa för ledningsgruppen och styrelsen om hur Dalakraft bör utveckla och driva sin digitala affär för att möta framtiden. Vi har tidigare även föreläst om digitaliseringens påverkan på elbranschen.