multimediasignssuccessskypetwitterfacebookmail time-1smartphonecomputerlanguageinterfaceprofileprice-tagtimepenciltool-1learningtoolorderfilm-strip

Folkmusikens Hus

Uppdraget

+ Visa mer information

Folkmusikens Hus är Dalarnas Folkmusikcentrum som sprider kunskap och intresse kring folkmusik och -dans. Panang har fått den stora glädjen att hjälpa Folkmusikens Hus att ta fram logotyper och marknadsföring kring två av deras projekt; UngtFolk – Folkmusik för unga, och Stämmoveckan – en spännande nysatsning som bygger vidare på Musik vid Siljan, under 50 år en av Sveriges största och mest framgångsrika musikfestivaler.

Under Pandemin arbetade Folkmusikens hus med att rusta för framtiden och kommande evenemang. Stämmoveckan behövde ett kännetecken, en logotyp som speglar möten och ett levande modernt musikliv. Ungt Folk saknade sedan länge ett ansikte utåt för sin verksamhet och behövde en logotyp så pass bra att deltagarna skulle vilja bära den på sin tröja.

Visionen är att Stämmoveckan skall vara ett betydelsefullt inslag i Dalarnas musikliv och därmed också ett bidrag till regional utveckling och besöksnäring. Panang är glada över att få bidra och hoppas att profilerna kommer tas väl emot av publiken.

Logotyp

Vårt arbete inleddes med digitala möten där många värden och önskemål från styrgrupperna kring verksamheterna kokades ned i olika skisser och förslag som stämdes av i tät dialog, samt förankrades.

Stämmoveckan fick en logotyp där “ä”-prickarna kom att bilda stämskruvar i en modern ordbild med egen personlighet och som svänger lite på svansen.
Logotypen fungerar samtidigt som en vinjett, och fick ta en stor och central plats i annonsering och på den webbplats för evenemanget som Panang tog fram. 

Ungt Folk förälskade sig i en logotyp som utstrålar både spelglädje, liv och rörelse, mångfald, samvaro och “inte bara fiol”. En logotyp som trots risken att använda en sliten symbol lyckas göra det på sitt eget vis med jammande dalahästar, och därmed sätter Ungt Folk på kartan, vilket också är viktigt i sammanhang där barn från när och fjärran möts för att spela tillsammans. Hästarna kommer dyka upp i olika sammanhang framöver, kanske med några små kompisar.

Webbplats

Sidan är byggd i WordPress och skall kunna byggas på vartefter. Programmet hämtas från Folkmusikens Hus webbplats och presenteras i Stämmoveckans miljö. Vi kompletterade med ett översiktligt program att spara i mobilen eller att skriva ut och spara i fickan.

Övrigt
Naturligtvis hjälpte vi till med både tryckta och digitala annonser, affischer mm.