Stjernsund Brygghus
Uppdraget
+ Visa mer information
Stjernsund Brygghus är ett mikrobryggeri i Stjärnsund i Dalarna startat av kompisarna Per Vikström och Peter Sundlöf. Ett eget bryggeri hade varit en pojkdröm för dem båda och när de fick möjlighet att 2017 köpa den gamla transformatorbyggnaden i Stjärnsund slog dom till.
Eftersom Per och Peter sätter kvaliteten främst, har de investerat i en bryggarianläggning av riktigt hög klass. För Stjernsund är det viktigt att garantera och säkerställa en jämn kvalitet över tid. I maj 2017 fick Panang uppdraget att utveckla det nya varumärket Stjernsund Brygghus. Vi valde att bygga grunden på den ekologiska produktionen, Per och Peters jordnära sätt samt Stjärnsunds digra industrihistoria med Christoffer Polhem och hans “manufakturwerk” i spetsen.
”Vi är otroligt nöjda med hur de olika delarna i Panangs leverans samverkar till en snygg helhet.”
– Per Vikström och Peter Sundlöf
Utmaningen var att få få Stjernsund Brygghus att hitta sin unika position och särskilja sig i mikrobryggeribranschen där väldigt många etableringar skett under 2010-talet.
Per och Peter har efter det avslutade projektet fått mycket beröm för den professionella helhet som verksamheten utstrålar i både det visuella uttrycket men även kring den uppbyggda historien och så klart produktkvalitén. De flesta av Stjernsund Brygghus ölsorter finns nu i ordinarie sortiment på alla Systembolag i de kringliggande kommunerna till Hedemora, inkl Falun och Borlänge, övriga finns i beställningssortimentet. Utvecklingen pekar uppåt och till nu (början av 2021) är omsättningen över 2 Mkr på årsbasis och man är lönsam. Ett tag kvar dock innan den totala investeringen har återbetalat sig men kanske är det nästan lika viktigt för Per och Peter att få uppfylla en pojkdröm.
Logotyp och grafisk profil
Med utgångspunkt i industrihistorian i Stjärnsund och den ekologiska bryggningen, samt den höga, jämna ölkvalitén valdes en gedigen och proper känsla för att visa premium-ambitionerna i varumärket. En viss patina adderades för ett signalera hantverket och kopplingen till den gamla bruksorten.
Öletiketter
Parallellt med logotyp och grafisk profil tog vi fram öletiketter. Det började med hyllanalys på Systembolaget för att få en överblick av den visuella konkurrensen. Sedan blev det namngivning utifrån idén att det skulle finnas ett “standardsortiment” och ett mer special-/säsongsbetonat sortiment. Vi ville återigen knyta an till historian och valde att ge standardsortimentet personnamn från människor som betytt mycket för Stjärnsund och varit kända på olika sätt – gärna människor med en bra historia kring. Ett av namnen blev därför Emerentia som var Polhems dotter. Polhems lärljunge Cronstedt blev ett annat öl och Wulf ytterligare ett. Wulf var Polhems pappa som led skeppsbrott på Gotland därför sitter hans namn på en lite starkare öl. Läs gärna mer på stjernsundbrygghus.se
Etiketterna gavs sedan sobra, harmonierande färger för att lätt kunna särskiljas både inom serien men även mot konkurrenterna. Givetvis ville vi förstärka karaktären och varumärket så vi la in texter om de olika personerna på sidan av etiketterna. Vi valde ett papper med obestruken känsla som passade bra med den ekologiska, rustika stilen.
Webbplats och Facebook
Vi byggde en enkel webbplats i WordPress där fokus så klart skulle vara på ölsorterna men också på de ölprovningar som görs då och då i brygghuset. I samband med webbplatsen fotograferade vi ett antal image- och produktbilder från den gamla transformatorstationen som utgör brygghuset.
Annars bedömde vi Facebook som en viktig kanal för Stjernsund Brygghus och vi hjälpte dom igång med grundtänket, uppsättning och design av de ingående delarna. Sedan har de framgångsrikt skött sidan själva med stort intresse från ölintresserade både lokalt och runt om i landet.