Jonas - VD på Panang
Jonas Grenfeldt
Vad gör en VD på Panang?
Förr gjorde jag allt som behövdes, men i takt med att vi blivit fler har också mina ansvarsområden blivit mer definierade. Idag ansvarar jag för försäljning, marknadsföring, digital strategi och personalfrågor. Det är toppen, eftersom det är precis de fyra sakerna som ju är allra roligast att jobba med (och fatta variationen i mina dagar)!
Vilken del av ditt arbete är roligast?
Att kunna hjälpa en kund med att till exempel fördela resurserna i en digital strategi, eller visa vilken ROI sökmotoroptimering kan ha, eller peka på vilket lyft den nya grafiska profilen gett inte bara ut mot kunder men också internt bland personalen…
Det finns otroligt många roliga delar av mitt arbete (friheten i det, försäljning, att kunna hjälpa kollegorna), men det som ger mig allra mest tillbaka är när vi svart på vitt verkligen har hjälpt en kund att nå nivåer som den inte hade kunnat klara på egen hand. Vi har genom åren varit med på resan när kunder gått från enstaka miljoner i omsättning till närmare hundra, och det är otroligt häftigt att veta att man varit en viktig del av det.
Hur hamnade du här, vad har du för bakgrund?
Efter att ha arbetat som säljare i några år började jag plugga ekonomi på Gotland. Kärleken tog mig till Falun där jag fortsatte studera entreprenöriellt företagande. Efter några viktiga lärdomar i form av företag som inte riktigt gick som jag ville, startade jag GFD som byggde på min passion för att skriva.
Texten jag skrev behövde paketeras i webb, det ena ledde till det andra, och plötsligt var vi åtta personer som förra året slog oss ihop med Faluns (då) bästa kommunikationsbyrå Univox. Idag är vi en av Dalarnas största byråer, och sett till arbetsrollsfördelningen definitivt den med störst digitalt fokus. Otroligt spännande.
Beskriv Panang som arbetsplats
På Panang har jag fått möjligheten och ynnesten att skapa en arbetsplats som jag själv skulle vilja jobba på. Vi jobbar hårt, men vi tar oss också tiden att slappna av och varva ner. Jag har aldrig varit på en arbetsplats som är så kliniskt befriad från skitsnack och grupperingar, och det gör mig otroligt stolt att alla våra duktiga medarbetare känner för företaget och drar åt samma håll.
Om du var ett trädgårdsredskap, vilket skulle det vara – och varför?
En väldigt enkel fråga att svara på – jag brukar ofta prata om att det vi säljer här på Panang är spadar! Under guldrushen i USA sas det att det egentligen bara fanns ett sätt att garantera sin framgång på. Guldgrävare kunde åka hem rika eller utblottade, men de som sålde spadarna till dem hade en riktig affär. Detsamma gäller byråtjänster, allt vi säljer är spadar som andra företag kan använda för att gräva sig fram till sitt eget guld med.
På ett personligt plan gräver jag gärna där jag står. Samtidigt är jag ganska snabb i svängarna och applicerar gärna det jag kan i nya situationer och på nya problem. Så mitt korta svar får bli en KLAS – Kort, Lätt AttackSpade (man måste älska lumpens akronymer!), det enda verktyg man behöver.