Fortsätt till huvudinnehållet

Är din site användarvänlig?

13 juni 2012
panang

Att navigera sig runt på en webbplats som man aldrig förr besökt brukar vara ganska omständligt och oftast slutar hela besöket med att man låter ett mindre fint ord slinka ur munnen samtidigt som man med ett bestämt klick stänger ner alltihop.

Att bygga en användarvänlig webbplats är en konst i sig, då man först och främst ska göra en snygg sida men samtidigt informativ, en egenskap som ofta brukar resultera i svårnavigerade sidstrukturer. Det finns tusen olika saker att tänka på och ta hänsyn till vid skapandet av en ny site, och tyvärr är nog sanningen den att det aldrig kommer att finnas en site som faller alla i smaken. Att lägga timmar efter timmar på en design är en fälla som många trampar i, jag har själv varit där otaliga gånger, men det viktigaste är oftast att bara gilla läget, göra något så bra det bara kan bli utifrån tilldelad tid och resurser, och därefter optimera designen mer och mer när tiden finns.

Man blir lätt hemmablind och kär i de egna lösningar man gjort, och därför kan det vara svårt att bryta det gamla mönstret när man väl är ute efter en ny webblösning. Men att alltid ha kunden/betraktaren i tanken kan göra arbetet lättare. Att se sidan ur någon annans perspektiv och tänka sig in i hur denna person skulle hantera sidan om det var ett första besök kan ofta öppna ögonen för saker och funktioner som behöver åtgärdas. Att blicka igenom sitens förstasida och notera vilka element som är utmärkande för sidan och om det finns någon annan lösning för att det så enkelt som möjligt ska gå att navigera utifrån den är också en bra idé.

Strunta i krångliga menyer som du kanske har en häftig lösning på, och irrelevanta bilder som inte har med sidan att göra: det förvirrar besökaren som snabbt vill få sin information och gärna kunna lämna sidan så fort det är möjligt. Att också har bloggar, nyhetssidor, social media-pages och liknande som inte uppdateras sänker även företagets närvaro och kan i vissa fall få besökaren att ifrågasätta ifall ni ens är verksamma i nuläget.

Man har bara några få ynka sekunder på sig att övertyga besökaren att stanna kvar på sidan, hur länge stannar dina besökare?

/Elsa

Senaste blogginläggen

02 okt

Pulsfrukost hos Panang – Döden för datadrivet?

De senaste femton åren har dominerats av digital, datadriven marknadsföring. För många yngre marknadsförare så är det den enda vä...

Läs mer
29 sep

Svenskarna och internet 2025

Svenskarna och internet 2025 är äntligen här! Vi som jobbar med kommunikation ser det som en av årets riktiga höjdpunkter. Med si...

Läs mer
19 aug

SEO för sociala medier – en komplett guide

Grunden i all sökmotoroptimering är att förstå vilka ord och fraser din målgrupp faktiskt använder när de letar efter det du erbj...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!