Digital marknadsföring är ett brett begrepp, och det finns nog lika många definitioner som det finns byråer. Är TV digitalt? Det är ju ettor och nollor som kommer via fibern in i boxen? Nej, för oss är TV en traditionell kanal, tillsammans med radio, tidningar (men inte nättidningar!), events och andra trycksaker.
Så vad är då digitalt? För oss är det ett samlingsnamn för de strategier, taktiker, kanalval och metoder som används för att pricksäkert nå stora, relevanta målgrupper på ett mätbart sätt. Och just här har vi kanske de två största fördelarna med digital marknadsföring: möjligheterna att vara pricksäker (och därmed relevant) och förmågan att mäta resultat. Upplagor, Nielsen ratings och demografi i all ära – i digitala kanaler kan vi pricka betydligt bättre än så och få det bekräftat med konkreta data.
Hänger ni med?
Exempel på begrepp inom digital marknadsföring är bland annat content marketing, sökmotoroptimering med onpage, offpage, Search Console, pingviner och Fred, sökmotormarknadsföring med Search, Display och Merchant Center, sociala medier med Facebook, Instagram, Snap och Musical.ly, programmatic buying, retargeting, marketing automation, influencers och mycket mer. Har ni koll på alla dessa, vilka plattformar som är aktuella för vilka målgrupper, vad ni ska kommunicera i dem, och varför? Grattis!
Ni står väl rustade för dagens behov. Har ni också koll på AR, VR, AI, CRO, SSL, AMP och allt som händer inom den mobila utvecklingen, så kommer ni också kunna vinna imorgon.
Som byrå ser vi det förstås som vårt jobb att ha koll på ovanstående, och att se till att våra kunder känner till det viktigaste. Vårt jobb är alltid att göra det så enkelt som möjligt för er att göra ert jobb.
Hur ser vi på saken?
När man går till en digital byrå är det lätt att förvänta sig en samling evangelister som predikar det digitalas förträfflighet, och hur sociala medier nu helt tagit över från print och tv. Men snarare än evangelister, är vi pragmatiker. För oss handlar det om att så snabbt och kostnadseffektivt som möjligt hitta det som fungerar för er och sedan utforska, utveckla och optimera den marknadsföringen.
Vi vet också att digitalt inte fungerar genom enbart dataanalys och statistik: det krävs fortfarande, och kanske mer än någonsin, smarta och kreativa lösningar för att få fram ert budskap, värde och erbjudande till en mottagare som dränks i irrelevant brus varje dag.
Digital marknadsföring som en del i mixen
Vi kallar oss alltjämt för digital helhetsbyrå, och det beror helt enkelt på att vi vet att digital marknadsföring är en otroligt viktig (och i många fall dominerande) del av mediemixen, men att det är få företag som tjänar på att bara vara digitala.
Idag finns det otroligt spännande möjligheter att kombinera digitala och traditionella kanaler för att nå kunderna med marknadsföring som både stärker varumärket och driver försäljning. Om du vill utforska dem tillsammans med oss, så hör av dig! Med anställda utvecklare, skribenter, sökspecialister och digitala marknadsförare inhouse vågar vi påstå att vi vet vad vi pratar om.