Fortsätt till huvudinnehållet

Bra konvertering viktig framgångsfaktor

12 september 2013
panang

Detta är ett gästinlägg från Anders Karlsson som nyligen startade upp konverteringsbyrån CROBono som är inriktad på att hjälpa mindre och medelstora webbutiker att öka deras konvertering. Anders driver även webbutikerna Barahandtag och BrandByNature samt företaget DoubleSearch som arbetar med sökmotoroptimering.

Oavsett vad på webben du jobbar med så är konvertering en viktig del av din verksamhet. Det gäller för dig som jobbar med affiliatemarknadsföring eller om du driver en webbutik. Det handlar om att få så många som möjligt att göra det du vill på webbsidan, är du affiliate så kan det handla om klick på en annons medan det för en webbutik oftast handlar om att få besökaren att köpa en eller flera produkter eller kanske anmäla sig till ett nyhetsbrev.

Konverteringsgrad mäts genom att man tar det antal slutförda mål delat med det antal besökare man haft på sin webbplats. Ett slutfört mål kan som sagt vara många olika saker, ett slutfört köp eller att man får ett klick på en annons.

Tillsammans med sökmotoroptimering så är konverteringsoptimering de två viktigaste delarna för att få relevant och avslutande trafik till sin webbplats. Sökmotoroptimeringen drar besökarna medan konverteringsoptimering ser till att så många som möjligt av besökarna gör precis det man vill att dom skall göra. Det handlar inte om att lura människor, det handlar om att förstå och optimera hur ett flöde på en webbplats fungerar och använda sig av de vanliga konventioner som finns hos människor för att det skall finnas så få trösklar som möjligt att ta sig över för att besökaren skall gå i mål. Det handlar om psykologi och använda sig av det man vet om hur människor läser av en webbsida, ha rätt sak på rätt plats på webbsidan och få viktiga saker att sticka ut så det är så enkelt som någonsin är möjligt för besökaren att hitta rätt.

Vad kan jag tjäna på att jobba mer med konverteringen på min webbplats?

Jobbar du med e-handel eller till exempel som affiliate så kan du öka din konverteringsgrad och därmed din omsättning med relativt enkla medel. Som affiliate så kan du öka din CTR genom att göra annonserna eller textlänkarna mer synliga, det kan handla om att ha en unik färg på textlänken eller att ha annonsen högt upp till vänster, där de allra flesta börjar när de skall läsa en webbsida. Som e-handlare kan du se till att din kassa är enkel och att den inte består av flera steg, många tester pekar på att en kassa som är på en och samma sida konverterar bättre än en kassa som har flera steg.

När det gäller konvertering så handlar allt om att testa sig fram, många konventioner fungerar på de allra flesta webbplatser men det är också så att olika kundgrupper kan fungera på olika sätt. Därför bör man A/B-testa alla saker innan man för in dom skarpt för att kunna mäta och se vilken effekt ändringarna får. Dock är jag medveten om att många system inte erbjuder en enkel och kostnadseffektiv lösning för att just A/B-testa olika sidor mot varandra och då får man helt enkelt testa i den riktiga butiken men vara vaksam på hur förändringarna påverkar konverteringsgraden.

Ett räkneexempel kan vara på sin plats. Om du som affiliate får 400 kr för en ansökan om ett lån till exempel och har 300 besökare på webbplatsen per dag där 10 besökare skickar in en ansökan så har du en konverteringsgrad på 3,33%. Det innebär att du får in 4 000 kr per dag. Om du gör om din webbplats så kanske du kan öka konvertering till 5% istället och det skulle innebära att du istället får in 6 000 kr utan att anstränga dig med att få in fler besökare. En engångsinsats som gav dig 2 000 kr mer per dag. Tänk dig att kombinera både sökmotoroptimering och konverteringsoptimering, mer besökare som i större utsträckning går till avslut blir en riktigt bra kombination. Oavsett om du säljer kökshandtag eller driver en affiliatesida.

Ord och inga visor från Anders. Håller du med?

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!