
SEO & Content Marketing – opposites attract!
Under 2013, det år som content marketing verkligen slog på riktigt här i Sverige, utvecklades något av en klyfta mellan sökmotoroptimerare å ena sidan, och innehållsmarknadsförare å andra.
Sökmotoroptimerarna pekade på nyttan av en konstant förstaplats i Googles sökresultat och menade, inte helt utan kött på benen, att content marketing är mer resurskrävande sett till nyttan det ger: ”man måste hela tiden producera nytt, spännande innehåll – annars glöms man bort.” Innehållsmarknadsförarna å sin sida, menade att content marketing visst kan ge lika mycket som sökmotoroptimering, att bra innehåll håller längre än bara ett par veckor (vilket är sant) och att de är olika sidor av samma marknadsföringsmynt.
Jag menar att SEO och content marketing inte står i något som helst motsatsförhållande. Faktum är att jag inte är särskilt långt ifrån att sätta likhetstecken mellan de två!
Innehåll är en hävstång i SEO
En otroligt viktig del av sökmotoroptimering är länkar: så länge Google använder en länkbaserad algoritm så kommer länkar till en webbplats att räknas som en viktig rankingfaktor. Länkarna kan sedan ett par år tillbaka vara bra eller dåliga, beroende på saker som varifrån de kommer (litar Google på avsändardomänen?), hur många de är, var i innehållet de placerats, vilken ankartext de har osv.
I en del nischer och branscher är det avgjort svårt att arbeta med content marketing för att bygga länkar till sin egen site: säljer du cementrör är det troligtvis inte värt mödan: det går att skapa innehåll som ger länkar, uppmärksamhet och kunder, men du har troligtvis högre ROI på att ge pengarna till en säljare, köpa AdWords eller (busigt) köpa länkar direkt från ett SEO-bolag.
Två SEO-fördelar
Om du däremot verkar i en nisch där kunskap och innehåll har ett högt värde, kan content marketing ge en enorm hävstång till din SEO. Genom att skapa bra innehåll både på egna plattformar och andras (till exempel i form av gästbloggande) så har du en gyllene möjlighet att få något som dina konkurrenter får mycket svårt att kopiera: naturliga länkar från relevanta siter. Skapar du en viral kampanj så kommer du troligtvis att få en hel del irrelevanta ”skitlänkar” också, det hör till och är en naturlig del av en spridning som du inte längre kan kontrollera.
Den andra fördelen du når (snabbare än i många andra fall) med content marketing är att du bygger ditt varumärke. Och Google älskar varumärken. Se bara på hur en sökning på företagsnamn numera ger sitelinks, kontaktinformation, karta och bilder direkt i sökresultatet. Eller hur du bara genom att söka på ett allmänt ord som tex ”webbyrå” (istället för ”GFD Webbyrå” eller ”webbyrå falun”) inte sällan får upp en informationsruta om den webbyrå som är nära dig geografiskt och har jobbat med sitt varumärke och sin optimering. (Stärk upp ytterligare med Google+, Authorship, Publisher och Places!)
En fördel med ett starkt varumärke är givetvis också att man är mindre känslig mot förändringar i sökmotorernas algoritmer: dels får man fler direktbesökare som känner till ens företag, dels är Google mycket försiktigt med att helt plocka bort varumärken från sina sökresultat (det ser helt enkelt inte bra ut om en sökmotor inte kan visa upp H&M’s webbplats när man söker på H&M).
Sammanfattningsvis tycker jag inte att det är fel att arbeta med både SEO och content marketing. Har du begränsade medel i form av tid och pengar ska du börja med SEO (eller egentligen också PPC då väl genomförd SEO kan behöva några månader upp till ett år för att ge effekt), för utan synlighet i en sökmotor kommer få att kunna hitta ditt innehåll (sociala medier är ännu mer resurskrävande!). Så fort du har resurserna kan du utan problem kombinera SEO med innehållsmarknadsföring – jobbar du smart finns det enorma hävstänger att hämta!
Konkret då?
Vill du förbättra din synlighet i sökmotorer som Google finns det ganska enkla saker du kan göra, som tillsammans gör stor skillnad:
1) Gör innehållet lätt att tolka för Google
Google må leverera relevanta sökresultat på hundradelar, men det är fortfarande bara en maskin. Gör det enklare gör Googles spindlar att tolka ditt innehåll genom att märka upp varje text med meta-data i form av title, meta description och korrekt formaterade rubriker. Märk upp bilder med alt-tagg och håll dig för Guds skull långt borta från frames och flash!
2) Håll dig till temat
Om du vill etablera din site som en auktoritet på ett område så behövs fokus: i Google Webmaster Tools (gratis) kan du se vilka ord som sökmotorn tycker definierar din site. Om innehållet spretar för mycket kommer du ha svårt att övertyga algoritmen om att siten egentligen mest handlar om ett ämne.
3) Få spridning (och länkar)
Likes och tweets räknas fortfarande inte när det kommer till ranking, men det finns ett värde i att vara omnämnd (och gärna länkad till) i olika kontexter. Pressmeddelanden som plockas upp av tidningar är ett exempel på sådan positiv synlighet. Ett annat sätt att få spridning är också att göra ungefär som jag gjort här – och gästblogga om något som ligger mig varmt om hjärtat och som jag är bra på.
Lycka till! (Och undrar du något efter att ha läst den här texten kan du alltid kommentera nedan eller maila mig direkt på jonas@gfd.nu)