Fortsätt till huvudinnehållet

Så använder du storytelling i din marknadsföring

11 mars 2025
Sanna Bergens

Hur fångar man uppmärksamheten hos en blivande kund eller intressent? Om något fängslar oss människor så är det en riktigt bra historia. Ofta ligger kraften i din marknadsföring i just storytelling.

Vad menas med storytelling?

Storytelling är inte någon ny företeelse, långt därifrån. Tekniken att påverka, få något att hända, få människor att ta till sig ett budskap genom en bra historia är troligen lika gammal som mänskligheten själv. Tänk bara på berättelsen om Gustav Vasas äventyr i Dalarna, eller berättelsen om Jesus liv för den delen! Starka berättelser som haft enorm betydelse för människor och för våra samhällen. Det är också historier som har berättats om och om igen och som är lätta att komma ihåg.

Att använda en fängslande berättelse för att föra fram sitt budskap i marknadsföring kallas för storytelling. Genom att prata om din produkt eller tjänst genom en berättelse kan du skapa effektiv och bestående kontakt med din målgrupp. Fakta glömmer vi snabbt, men en bra story hänger fast.

Varför ska du använda storytelling?

En bra berättelse sätter färg och personlighet på det du vill säga och gör att vi bättre minns det du kommunicerar. Storytelling kan också göra det lättare att kommunicera komplicerade idéer och situationer på ett sätt som engagerar. En bra story väcker känslor i oss och det är våra känslor som fattar våra beslut – allt från var vi väljer att bo till vad vi ska äta till middag. Den har förmågan att engagera oss på ett djupt och personligt plan, därför kan storytelling bli ett kraftfullt verktyg för din marknadsföring. En välberättad historia fångar uppmärksamhet och skapar emotionella band till ditt varumärke, något som gör budskapet minnesvärt långt efter din mottagares första möte med din berättelse. 

Ett fint exempel på att använda storytelling är IKEA:s koncept ”Där livet händer”, som berättar om olika situationer i vardagslivet. Familjemiddagar, gräl med tonåringar, morgonstress och liknande. Det är oftast berättelser som väldigt många kan känna igen sig i och som slår an en känslosträng i oss. Givetvis spelar produkterna som IKEA vill berätta om en betydande roll i berättelserna. Snyggt och effektivt! 

Värdet av en bra berättelse

Det finns ett oslagbart värde i att kunna berätta en bra historia. En stark berättelse kan förklara komplexa idéer, skapa djupare förståelse och framkalla starka känslor. I marknadsföring är det dessa känslor som ofta driver kunder att agera.

Så skapar du en bra story – 5 snabba tips

  1. Fånga kärnan, den gyllene detaljen, i din berättelse
    Ett objekt eller en händelse har huvudrollen i det du vill förmedla. Välj ut det och förklara för din målgrupp hur viktig den här detaljen är – de kanske aldrig haft en aning om att den ens finns, men nu förändrar den allt. Hitta det som fångar kärnan i din berättelse och gör det till något storslaget.
  2. Ge karaktärerna liv
    En berättelse handlar förstås om någon. Det kan vara du eller någon som jobbar på ditt företag, det kan vara din kund eller kanske en leverantör. Berätta vad de heter, vad de tycker om, vad de drivs av. Alla berättelser handlar om någon och ju bättre vi lär känna den karaktären, desto mer känslor kan det som berättas om dem trigga hos oss.
  3. Skapa spänning
    All fängslande storytelling kretsar kring att något händer. Låt dina mottagare följa med när det händer – låt dem få titta, känna, höra, förstå. Förklara vidden av det som händer. En klassiskt bra story bygger på att det finns karaktärer, händelser och någon form av lösning. Berätta om en händelse som skapar spänning och nyfikenhet.
  4. Våga vara personlig
    Handlar din berättelse om något som är känslomässigt på något sätt? Besvikelse, ilska, tacksamhet, beslutsamhet..? Våga dela med dig av det. Att du vågar släppa in dina läsare i din känslovärld gör det lättare för dem att göra detsamma tillbaka. När du är personligt engagerad smittar det av sig. 
  5. Landa i en lösning
    Berättelsen ska leda till något, sanningen uppdagas, problemet löser sig, huvudpersonen kommer till en insikt och så vidare. Har du lösningen i din produkt? Bingo!

Vill du ha hjälp att hitta din egen unika berättelse och framföra den på ett sätt som skapar band till din målgrupp? Hör av dig, vi hjälper dig gärna.

Senaste blogginläggen

17 apr

Därför tjänar ditt företag på en tydlig tonalitet

Ert varumärkes unika röst är nyckeln till en bra dialog med er målgrupp. Det handlar inte bara om vad ni säger, utan om hur ni sä...

Läs mer
07 apr

Ska ni göra en omprofilering? Tre frågor ni måste ställa innan ni genomför en rebrandning

Att uppdatera sitt varumärke – att göra en rebranding eller omprofilering – kan vara en viktig och nödvändig investering. Men det...

Läs mer
03 apr

Pulsfrukost hos Panang – Tillgänglighet och GDPR

Vi vet, att prata om tillgänglighetslagstiftning och GDPR låter inte så upphetsande. Men förutom att det är en juridisk och ekono...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!