UX och CRO
Det här är mycket mer spännande än bara ett par krångliga förkortningar. UX står för User Experience och CRO för Conversion Rate Optimization. Tillsammans utgör de metodiken vi använder för att optimera upplevelser online. Det handlar om att få så många potentiella kunder som möjligt att konvertera i era kanaler och om att ge dem bästa möjliga webbupplevelse.
CRO – motivera dina besökare
Conversion Rate Optimization (CRO) handlar om att öka konverteringsgraden på webbplatser, alltså andelen webbplatsbesökare som gör det du vill att de ska göra. Önskade konverteringar kan till exempel vara att fylla i ett formulär, ladda ner instruktioner eller klicka på ”Beställ”.
I vårt arbete med CRO tittar vi bland annat på hur vi kan förbättra den visuella hierarkin på sajten, vilken information som egentligen är nödvändig och hur vi kan optimera till exempel formulär och placering av knappar.
Målet är att göra webbplatsen till ett effektivare verktyg för ditt företag. Att dina besökare upptäcker rätt saker och lätt hittar fram på webbplatsen ökar deras motivation att göra vad de är där för. På så vis jobbar din webbplats hela tiden för att stödja din verksamhet.
UX – gör det enkelt för användaren
Det här handlar om användarens upplevelse, att webbplatsen är enkel att förstå och att användarna ska vilja tillbringa tid på den. Här tillämpar vi UX-principer som att kapa onödiga steg, öka tydlighet och förenkla navigering.
Dina besökare tänker kanske inte ens på de här sakerna, men med god webbdesign upplevs det som enkelt och smidigt att använda din webbplats och hitta det de söker.
En webbplats med genomarbetad UX-design ger dig en nöjd besökare med en positiv bild av ditt varumärke och fler konverteringar. Att webbplatsen har bra prestanda, bra laddtider och är tillgänglighetsanpassad ingår som självklara delar.