Fortsätt till huvudinnehållet

Detta hände på GE Agency Days i Dublin

14 september 2016
panang

Den 1-2 september befann jag mig på Googles högkvarter i Dublin för att delta i GE Agency Days. Två dagar för partnerbyråer som deltagit och hållit i Digitalakademin, som är ett utbildningskoncept i samarbete med Google och Almi för att digitalisera Sveriges företag. Hittills har Digitalakademin utbildat över 3000 företag i 17 städer. Vi på Panang har hållit i Digitalakademin i Dalarna och är även inplanerade för att köra i Gävle i höst.Sandra på google-konferens

Idéer och inspiration via nätverkande

GE Agency Days hålls av Google dels som tack för vårt engagemang men också för att kunna uppdatera oss om vad som är nytt hos Google, vilka digitala trender vi kan se och vilka nya funktioner i exempelvis Analytics och AdWords som kommer.

Det är såklart viktigt för oss att hålla oss á jour med nya funktioner som kommer och hur Google vill att vi ska arbeta framåt. Men nätverkandet med branschkollegor måste nog vara det vi tjänar mest på. Att få utbyta idéer med likasinnade som även de står inför samma eller liknande utmaningar. Deras kunder, likt våra, går igenom samma förflyttning från det analoga till det digitala, och vi som byrå måste veta vilka utmaningar och hinder som kan stå i vägen – och framförallt hur vi hjälper kunden vidare.

Film för marknadsföring – värt eller inte?

Det talades bland annat mycket om film och rörlig bild under dessa två dagar. Och även om vi vet hur stärkande det kan vara för kundens varumärke att bland annat annonsera på Youtube så är det en kanal som är svår att sälja in. Problemen som jag och många med mig upplever är hur vi kan övertala kunden att satsa på film som är relativt dyrt och dessutom inte driver speciellt mycket konverteringar. För låt oss vara ärliga, ett företag måste tjäna pengar och se till hur mycket det kostar i relation till hur mycket man tjänar. Därför är YouTube som kanal svår att sälja in.

Samtidigt finns det gott om exempel på företag som fått en enorm spridning via kanalen och det i sin tur har lett till mer affärer. En undersökning visade att de som sett en annons på YouTube var 46 % mer benägna att välja just det varumärket vid ett senare köp. Det måste ju vara värt en hel del, trots att konverteringen inte syns direkt i Analytics.

Exemplet Zlatan och Vitamin Well:

Nyheter och trender från Google

Det finns några nyheter och trender som direkt berör våra kunder och det jobb vi gör. Några saker är kanske inte aktuellt för vissa idag, men blir förmodligen det i framtiden.

  • Vi har länge fått indikationer på att Google vill att vi ska satsa mer på mobila enheter, oavsett om det gäller i våra annons- och budgettyper eller utvecklingen av mobilvänliga webbplatser. På konferensen pratade Google om micro moments och att en mobilanvändares steg till konverteringar ser helt annorlunda ut från en desktopanvändare. Sökningar som görs ”i farten” har ökat lavinartat och vi måste finnas där direkt när det gäller. Om det är att ge vägbeskrivning i en AdWords-annons eller att dyka upp med förslag på närliggande restauranger.
  • Intressant fakta är att en webbplats som tar längre tid än 3 sekunder att ladda i mobilen har 40 % avhopp. Fokus på mobilvänlighet är alltså något som Google fortsätter att trycka på framåt.
  • Google har introducerat Cross Device Conversions och Reports, både för AdWords och Analytics. Möjlighet att mäta konsumentens färd mellan dator, mobil och surfplatta innan konvertering, förutsatt att användaren är inloggad i sitt Google-konto. Exempelvis att man söker i Google via mobilen, kommer in på webbplatsen, stänger ner och sedan slutför köpet på datorn vid ett senare tillfälle, då får datorn den konverteringen, trots att mobilen helt klart haft en del i köpet. Med cross-device kan du alltså se hela kundens färd från sök till köp.
  • Expanded Text Ads i AdWords. Som vi tidigare nämnt har Google experimenterat en del med utseendet i sökresultat, gröna annonstaggar samt längre titles och meta. Och i augusti kom de nya Expanded Text Ads i AdWords. Den första stora förändringen på annonsernas utseende på 15 år, eller ja, någonsin. Detta innebär att annonserna nu har längre rubriker, längre beskrivning och utökad URL. Det innebär också att man nu behöver se över sina gamla annonser.

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!