
Därför tjänar ditt företag på en tydlig tonalitet
Ert varumärkes unika röst är nyckeln till en bra dialog med er målgrupp. Det handlar inte bara om vad ni säger, utan om hur ni säger det.
Vad är varumärkestonalitet?
Vi har alla en personlig tonalitet, ett sätt vi pratar och uttrycker oss på, som är lätt att känna igen och lätt att komma ihåg samt associera till oss som personer. Detsamma gäller företag och varumärken.
Varumärkestonalitet handlar om hur ert företag talar till kunderna. Det är den emotionella och intellektuella personligheten hos ert varumärke och det är ofta den som skiljer just ert företag från konkurrenterna. Den röst och kommunikationsstil som ni använder för att interagera med era kunder skapar en känslomässig koppling mellan er.
Vilka känslor vill ni väcka hos er publik? Vilka känslor vill ni att de ska associera med ert varumärke? Är det ert företag som står på barrikaderna och skanderar argument som era följare kan plocka upp och använda när de stöttar er kamp? Eller är ert företag den varma famnen som er målgrupp kommer till när de behöver stöd i svåra val eller tuffa perioder? Det bör vara stor skillnad på språket i de olika fallen.
I vissa fall lägger sig varumärkets tonalitet på plats utan större ansträngning, men för de allra flesta behöver den jobbas fram. Backa till varumärkesplattformen, gräv i affärsmålen, visionen och ert företags position på marknaden. I varumärkets kärna hittar ni dess röst och stoff till era budskap.
Varför är tonalitet viktigt?
På dagens konkurrensutsatta marknad är det viktigare än någonsin för företag att särskilja sig från sina konkurrenter. Ert varumärkes identitet och personlighet hjälper er att sticka ut och bli ihågkomna.
Att bara konkurrera om pris gör att andra kan köra förbi er när som helst. Det är här varumärket och tonaliteten kommer in i bilden. En stark varumärkesidentitet placerar ert företag “top of mind” hos kunderna, gör att kunderna minns er och er kommunikation bättre och den är dessutom väldigt svår att kopiera för era konkurrenter. Att dagens konsumenter ofta är beredda att betala mer för varumärken de har en god relation till gör ju inte saken sämre.
Det första intrycket är som bekant viktigt. Men kanske ännu viktigare för att bygga förtroende är att ha en stark identitet som era kunder kan känna igen. En solid varumärkesidentitet stärker trovärdigheten i allt ni kommunicerar.
Era kunder bryr sig om hur er produkt eller tjänst får dem att känna sig och vilket värde den tillför i deras liv. Det är därför varumärken som har tydlig tonalitet och identitet tenderar att prestera bättre – de har mer lojala kunder som är villiga att köpa från dem om och om igen eftersom de vet exakt vad de kan förvänta sig av dem.
Ett bra exempel på tydlig varumärkestonalitet är havreproduktvarumärket Oatly. De har hittat en tydlig tonalitet, ett sätt att prata som gör att de sticker ut bland liknande produkter och som gör att du minns dem. Den djärva, humoristiska och lite trotsiga tonen gör att budskapet går fram nästan oavsett om vi köper produkten eller inte. Här är ett varumärke som vill göra något annorlunda. Det är onekligen en ton som väcker känslor.
Så skapar du en stark varumärkesröst
Varumärkestonalitet är ert varumärkes personliga röst och identitet. Det är den ton ni använder när ni kommunicerar med kunderna, oavsett om det är via sociala medier eller personligen. Då känner era kunder igen er oavsett kanal.
Ett bra sätt att ta pulsen på er nuvarande tonalitet kan faktiskt vara att prata med någon av era kunder om ni har möjlighet. Hur pratar de om produkten eller tjänsten som ni erbjuder? Jämför sedan, använder ni samma språk? Skriver ni samma ord och begrepp som kunderna använder? Om ni har en tonalitet som era kunder känner igen sig i kommer de att få ett högre förtroende för ert varumärke och det ni säljer.
För att mejsla ut er unika tonalitet, börja med att:
- Se över era texter idag. Vad säger de om företaget? Hur skulle ni vilja att ni framstod?
- Backa till företagets varumärkesplattform och era kärnvärden. Vilka är ni?
- Fundera över era konkurrenter. Finns det någon som låter annorlunda än de andra? Om inte, vad skulle vara annorlunda?
- Beskriv ert företags personlighet med några ord eller meningar. Titta sedan på dessa innan ni börjar skriva för att påminna er om vilken tonalitet du ska använda.
När vi på Panang skapar en budskapsplattform tillsammans med våra kunder gräver vi djupare i varumärkets röst och personlighet. Vi tar fram budskap på olika nivåer och för olika situationer som hjälper er att prioritera vad ni ska skriva och när. Vi tar också fram färdiga exempel på copy som ni kan använda rakt av eller inspireras av och utveckla. Hör av dig så berättar vi mer!