E-postmarknadsföring. Varför? Därför.
Det fanns en tid då ett mail var det allra häftigaste vi kunde få. Någon (eller något) hade skickat ett mail till den adress som du valt som din första. Det kändes nytt och spännande. Innehållet i mailet var kanske inte av största relevans alla gånger, men det faktum att vi fick ett mail som vi kunde känna oss exalterade över var tillräcklig vinst för oss då. Givetvis avsatte vi tiden till att också läsa våra mail, många gånger detaljerat, och såg fram emot att svara och få svar tillbaka.
I begynnelsen fanns upptäckarlusten och nyfikenheten. Idag är det många som snarare reagerar med avsky inför mail som de inte förväntar sig att få, och kastar sig på deleteknappen eller markerar som spam för att aldrig behöva se det igen. Alla har väl någon gång haft ett samtal med någon om hur irriterande det är med spam. Känslan i begynnelsen av att se ett nytt mail i inkorgen återfinns nu kanske istället i den normala postgången.
Men trots försöken att värja sig från e-postmarknadsföring så fortsätter den. Varför? För att den fortfarande fungerar.
Skillnaden mellan spam och marknadsföring
Att uppfattas som spam är döden för en e-postmarknadsförare. Det har precis motsatt effekt av den önskade, men också det är lärorikt. Det visar vad det är man INTE ska göra. Den stora skillnaden mellan spam och marknadsföring i inkorgen handlar om mottagarens egen vilja. Spam får man oönskat, e-postmarknadsföring är på något sätt önskad. Redan där finns det alltså ett initiativ från mottagaren; hen är alltifrån måttligt till väldigt intresserad av det du har att erbjuda. Och då gäller det att leverera.
Smartare och mer strategiskt
Vad är det som gör att e-postmarknadsföring fortfarande används, trots den diskurs som idag finns? Helt enkelt för att siffrorna talar sitt tydliga språk och mail fortfarande är ett av de mest effektiva sätten att nå direkt till en presumtiv eller nuvarande kund. Men för att fortsätta vara effektiv så behöver också e-postmarknadsföringen följa med i utvecklingen, och det handlar uteslutande om att effektivt och slagkraftigt kunna paketera innehållet i e-postutskicket för att kunna nå antingen så bred eller så snäv målgrupp som möjligt. Det viktigaste är att vara relevant för målgruppen, och ju bättre relevans desto mer kan du räkna in i konvertering.
Det är alltså av yttersta vikt att agera smartare och mer strategiskt när det gäller e-postmarknadsföring och inte enbart göra det för saken skull.
Vinsten med e-posten
Som ni har kunnat läsa tidigare på bloggen så har vi tryckt mycket på ämnet med mobilt användande. Det eskalerar, och med tanke på att Google nu offentliggjort att de anpassar sina tjänster efter ett ökat mobilt användande så är det en fingervisning om hur viktigt det är att tänka och agera mobilt för alla.
Den mobila utvecklingen är inget hinder för e-postmarknadsföring. Majoriteten av oss med smartphones och/eller surfplattor har vår mail just där, ibland både den privata och den som är knuten till arbetet. Vi läser alltså våra mail i högre utsträckning mobilt, och det öppnar snarare upp nya möjligheter för e-postmarknadsföring istället för att sätta käppar i hjulet. Det blir helt enkelt lättare att nå dina kunder i farten, direkt där de befinner sig just nu.
E-postmarknadsföring är också ett utmärkt verktyg för kundmedvetenhet och ett sätt att bygga varumärket för kunderna, helt enkelt för att skapa och bibehålla en relation. Det är långt ifrån allt som ingår i ett varumärkesbygge, men det är en del som spelar roll.
Det fina med e-postmarknadsföring är också att den är kostnadseffektiv och enkel att räkna på. Oavsett vilken plattform du väljer som e-postmarknadsförare så kommer du alltid att kunna få extremt värdefull information när väl mailet eller mailen har gått ut. Genom statistiken kan du anpassa dina utskick ytterligare och fokusera på det som verkar locka. Med bättre analysinstrument följer ett ökat intresse och en ökad konvertering, till en kostnad som är betydligt lägre än det som gäller för TV-, radio- och direktreklam. Det behövs alltså inte överdrivet stora marknadsföringsbudgetar för att kunna nå ut med sitt budskap genom e-post.