Fortsätt till huvudinnehållet

Google Pingvin 4.0 – detta har hänt!

30 september 2016
panang

I fredags förra veckan den 23 september gick Google ut med att de släppt en ny version av deras filter, Pingvinen. Pingvinen 4.0 kommer nu att köras integrerat med algoritmen och inte längre som ett enskilt filter. Något som kan ha stor betydelse för dig som webbplatsägare men som definitivt har stor betydelse för oss som arbetar med Sökmotoroptimering (SEO).

Vad är då Pingvinen undrar du. Jo, Pingvinen är ett filter som Google släppte i april 2012, ett filter som skulle köras för att få bukt på vad man kallade för Black Hat SEO, och med andra ord, länkbyggen. Du förstår, Google använder sig av flera olika algoritmer som tar olika faktorer eller låt oss säga “tar tempen på din webb”. Dessa algoritmer ska samspela för att besluta om din webbplats är tillräckligt het eller inte för att synas på önskat sökord, men algoritmen är även effektiv för att rensa bort skadliga och spammiga webbplatser. Länkar är en rankningsfaktor och det härstammar från tiden innan Google, när man lade upp intressanta sajter i så kallade länkkataloger. Ju mer intressant, desto mer omnämnd. Samma faktor används idag för att avgöra din webbplats relevans. Ju fler länkar desto mer relevant blir sajten, och ju starkare länkar desto trovärdigare bedöms den, osv.

Varför släppte Google Pingvinen?

När man arbetar med SEO och att nå topplaceringar i Google så är det viktigt att du förstår hur Googles algoritmer fungerar, åtminstone att du har en idé. Det är svårt (läs omöjligt) att få uttalanden från Google vad gäller deras algoritm, så ju mer du förstår ju mer fördelar kan du få.

Ganska tidigt i branschen förstod man att länkar till webbplatsen var en rankningsfaktor, och hur tar man då fördel av den kunskapen? Jo, man börjar bygga länkar, vissa bättre än andra och vissa mer aggressiva än andra, exempelvis så kallade automatiserade länkar. Detta gjorde att webbplatser började ranka genom vad Google anser som “fuskmetoder”. För att få bukt på problemet så tog Google fram Pingvinen, ett filter som skulle köras för att hitta länkar som inte höll måttet.

Så vad hände om du som webbplatsägare hade en massa länkar som enligt Google inte följde deras riktlinjer? Jo, du blev bestraffad genom att helt eller delvis försvinna ur sökresultatet. Minst sagt förödande för många företag då Googles sökresultat generar trafik som i sin tur generar köp. Det fanns då endast en sak du kunde göra för att få komma tillbaka om du blev drabbad av Pingvinen, rensa bland länkarna och vänta tills nästa uppdatering kom – vilket visade sig bli en riktig nagelbitare då Pingvinen har körts med långa mellanrum sedan 2012, så det kunde dröja flera månader mellan uppdateringarna.

Bestraffades du istället efter en manuell bedömning där du fått ett meddelande i Google Search Console så kunde du lösa det genom att skicka in en Reconsideration Request till Google där du förklarar att du vidtagit åtgärder och vill komma tillbaka i sökresultatet.

Det här betyder uppdateringen

Det som hände med Pingvinen 4.0 nu var att det nu framöver inte längre kommer att vara ett enskilt filter, utan det blir en del av algoritmen, vilket betyder att det kommer att köras mer kontinuerligt och integrerat i algoritmen. För dig som fastnar i pingvinen innebär det då en större chans att ta dig ur det, då uppdateringarna körs oftare. Google har också gått ut med att den delen kommer att vara vassare. Riktigt vad det betyder vet vi inte i dagsläget.

Det senaste nu är att Google släpper ett nytt filter och eftersom Google gillar att döpa sina filter till något på P, Panda och Pingvinen så är det inte konstigt att det blev en Possum, Pungråtta. Ett lokalt sökfilter som visar att Google verkligen satsar på det lokala söket, men mer om det kommer!

 

Senaste blogginläggen

13 maj

Vibe marketing – sammanfattat

Det är kanske tio år sedan gjorde jag en spaning: att i en värld där Google vet det mesta om våra surfvanor – vad vi söker...

Läs mer
05 maj

När ska du satsa på paid social?

Paid social innebär helt enkelt annonsering i sociala medier. Du betalar för att ditt innehåll ska synas för fler än de som följe...

Läs mer
17 apr

Därför tjänar ditt företag på en tydlig tonalitet

Ert varumärkes unika röst är nyckeln till en bra dialog med er målgrupp. Det handlar inte bara om vad ni säger, utan om hur ni sä...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!