Rekrytera en kommunikatör? Läs det här först!
Idag släppte branschorganisationen Sveriges Kommunikatörer sin kompetenskartläggningsrapport för 2023 (den förra släpptes 2021), där man frågat kommunikatörer och chefer om hur de ser på nutida utmaningar och framtida kompetensbehov, kopplade till kommunikatörsfunktionen i företag och organisationer.
Men först: vad är en kommunikatör och vad gör hen? Arbetsförmedlingen definierar rollen såhär:
Kommunikatörer arbetar med att forma och förmedla myndigheters, organisationers och företags budskap. De är specialister på planering, utformning och spridning av informations- och kommunikationsinsatser. I arbetet ingår att utveckla varumärken, bygga relationer och bidra till att verksamheten uppnår sina mål.
Kommunikatörens roll är mycket bred, och i platsannonser efterfrågas kompetens inom allt från PR och formgivning till filmskapande och sökmotoroptimering.
Man ska kort och gott kunna ganska mycket – om ganska mycket! Det här speglas också i rapportens nyckelinsikter.
Nyckelinsikter från rapporten
När det kommer till just kompetens visar rapporten att det finns sprickor mellan kommunikatörerna och deras chefer. Flera respondenter svarar nämligen att det är omöjligt att ha kunskap inom alla områden som organisationen efterfrågar. När rollen också utökas med nya kanaler och tekniker, blir den samtidigt också otydligare.
Världen rör sig allt snabbare och det är ett heltidsjobb att följa med i utvecklingen kring bara ett av områdena (exempelvis Google-annonsering, Paid Social eller AI-driven innehållsproduktion). Utan specialisering går det inte att hålla hög nivå överallt, och kommunikatörerna behöver chefernas stöd i att prioritera.
En annan spricka gäller just synen på vilka kompetenser som är viktiga att utveckla. Arbetsgivarna efterfrågar fortfarande kommunikatörer som är duktiga på produktion av text, film och foto, medan kommunikatörerna anser att behoven är större inom andra områden.
Störst utvecklingsbehov
Störst utvecklingsbehov uppger dock båda grupperna är kopplade till digital marknadsföring: effektmål, mätning och analys, men också AI. Man vill kunna stötta verksamhetsmålen och visa det! Även kundresekartläggning och hållbarhetskommunikation pekas ut som områden med stort behov och potential.
Vad krävs av dig som chef?
Det första vi alltid framhåller till kunder som överväger att rekrytera en kommunikatör är att personen inte får bli en ”slasktratt” som görs ansvarig för att hela tiden arbeta ut intern och extern kommunikation i alla kanaler – särskilt inte med kort varsel. Kommunikatörer kan vara otroligt skickliga – men ingen kan allt!
Som chef behöver du hjälpa din kommunikatör att prioritera. Du behöver också skydda hen från den övriga organisationens önskemål och viljor, och förhindra att den som skriker högst får bäst service.
Du behöver också ha med dig att kommunikatörerna själva listar kommunikation och samverkan högt på listan över ledarskapsfaktorer som hjälper dem i sitt arbete. Och såväl kommunikation som samverkan är begrepp som går åt båda håll.
Välj och välj bort
Det kanske viktigaste att ha med sig är insikten att ni kommer att behöva välja bort. Även om kommunikatörer per definition ofta är breda, har de precis som alla andra styrkor och svagheter. Utforma vad ni faktiskt ska göra med funktionen, och identifiera vad andra måste göra.
Strategi kanske är en fråga för dig eller er byrå? Och är det verkligen rimligt att hänga med i alla nya kampanjtyper i Google Ads eller vad som just nu levererar i Meta? Vem ska producera och vem ska distribuera?
Hybridbyrå – ett mellanting
Panang erbjuder vad vi kallar ett hybridbyrå-upplägg. Där får ni en dedikerad kommunikatör på deltid av oss – perfekt för att förstärka teamet, eller i stället för att själva anställa någon på heltid när arbetsuppgifterna kräver deltid. Upplägget hanterar också de utmaningar som rollen har:
- Kommunikatören får arbeta med andra kunder för inspiration och omvärldsbevakning
- Ni får ett värdefullt utifrån och in-perspektiv
- Vi står för kompetensutvecklingen
- Vid behov har kommunikatören stöd från alla byråns specialister, som kan rådge eller arbeta med insatser som kräver djupare kompetens
Det här upplägget har fungerat otroligt bra för många av våra kunder, men vår erfarenhet är också att det ställer krav på er organisation i form av intresse, tydlighet, kommunikation och beställarkompetens. Det blir som allra bäst där också ni ser fördelarna med att smälta samman kommunikatörsrollen med extern byråkompetens.
Låter det intressant? Läs mer om hybridbyrå-konceptet här.