Fortsätt till huvudinnehållet

Så tacklar du annonsblockeringen

11 mars 2015
panang

Det tredje blogginlägget om annonseringsblockering handlar om hur vi som kommunikationsbyråer ska tackla de konsekvenser som ett ökat annonsblockerande innebär. Det finns nämligen vägar att fortfarande få ut sitt budskap på ett effektivt sätt.

Bygg din rustning

Vad leder annonsblockeringen till? Enkelt uttryckt blir det mer content-upplevelser för användaren, precis det som från första början tog användaren till berörd sida eller app. Det skapas alltså ett rikare innehåll av något som vi i grund och botten längtar efter och är närmast beroende av. Bra content är kung, och det är samtidigt något som inte kommer att påverkas av plugins eller JavaScript-blockerare. Det är innehåll som läsaren vill läsa och engagera sig i. Så hur kan vi då använda oss av content som marknadsföring?

SEO och Storytelling. Bara för att annonser blockeras så behöver det inte betyda att vi kommer missa att få fram budskapet. Sociala medier är en maktfaktor, plattformar där konsumenterna befinner sig allt större del av den vakna tiden. Sociala medier är med andra ord ett måste, och förutsättningarna ser annorlunda ut beroende på vem det är som står som avsändare. Att befinna sig där ens konsumenter befinner sig och samtidigt tala plattformens språk med dem är ett effektivt sätt att nå igenom och skapa relationer. För du ska initialt inte sälja, du ska bygga. Det du gör är att bygga ditt varumärkes historia, storytelling, både via sociala medier och din egen hemsida. Storytelling, som ingen annonsblockerare kan rå på.

storytelling

Det här gäller också för sökmotoroptimeringen. Själva syftet med SEO, förenklat, är att ta sig så högt upp i det organiska sökresultatet på Google som möjligt, på specifika nyckelord med hjälp av mer eller mindre schyssta medel. SEO-branschen har emellertid fått se sig om, för Google implementerar allt fler delar i sin sökmotor som gör arbetet med SEO svårare, där den betalda annonseringen tar upp allt mer utrymme och trycker organiska sökresultat längre ner. Det gör inget för användaren som söker. Oavsett om det är betald info eller organisk info man får som resultat så är användarna nöjda så länge de får svar på sin fråga. Men betalt sök är annonsering och det stryker med när plugin-programmet får påverka. Därmed blir endast det organiska resultatet kvar, vilket är nyckeln till ett framgångsrikt SEO-arbete.

Varför tar jag upp det här?

Att det fortfarande satsas på annonsering på nätet går knappast att förneka. Rätt gjord är det ett effektivt sätt att öka på ROI:en och få mycket för investerade kronor. Priserna ökar dock, så pö om pö kommer förtjänsten att bli mindre. När användare samtidigt utvecklar sätt att undvika den är det svårt att göra bättre ifrån sig.

Plugins som AdBlock och JavaScript-blockerare ökar nämligen. Pluginprogram som AdBlock används allt mer, där webbläsarna Chrome och Firefox har den största andelen användare (Chrome och Firefox är för övrigt också de mest populära webbläsarna i Sverige). Att användarantalet växer går inte att förneka, och enbart att möjligheten finns där ute att rensa våra favoritsidor och våra flöden på sociala medier från annonsering är ett tecken på att vi som kommunikationsbyråer måste tänka annorlunda och tänka om. Visst kommer Google och andra annonseringsföretag försöka göra något åt saken, men så länge det finns en möjlighet att ”hoppa över” kommer det att fortsätta utvecklas. Pandoras box är öppnad och går inte att stänga.

Genuina historier kan dock inte blockeras. Bra innehåll är bra innehåll och uppskattas, oavsett om det är på sociala medier eller på era egna hemsidor. Använd ”annonsering” och SEO smart, istället för att köpa dig plats. Det du gör är att investera i dig själv och historian om ditt varumärke. Det är sådant som bygger relationer, det är sådant som hjälper dig att prata med din målgrupp och det är sådant som bygger en återkommande kund.

Del 1 – Annonsblockering, historia & statistik – hittar du här

Del 2 – Så påverkas nätet av annonsblockering – hittar du här

Del 4 – Hotet mot annonsfinansierade sajter – hittar du här

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!