Fortsätt till huvudinnehållet

Trendspaningar inför 2016

30 december 2015
panang

Nyåret står för dörren, och de flesta bör kunna summera ett lyckat år marknadsförings- och försäljningsmässigt. Det har trots systemkollaps och tomma lador varit bra drag i ekonomin, och allt fler har också börjat acklimatisera sig i det nya medielandskapet.

På många sätt blir 2016 förstås en fortsättning på 2015 års utveckling, men det finns ändå trender och utvecklingar som är värda lite extra uppmärksamhet.

Trendspaning, marknadsföring 2016

Google fortsätter att rita om kartan

Under 2016 förväntas digital marknadsföring omsätta omkring 16 av totalt 33 miljarder, och Google beräknas ta 25-30% av den digitala delen, eller någonstans mellan fyra och fem miljarder. I jämförelse så omsätter Aftonbladet ungefär två miljarder.

Konsekvenserna av det här blir givetvis stora för både etablerad media (”gammelmedia”) och för mediebyråer som fortfarande kämpar med omställning till nya sätt att marknadsföra och göra reklam på.

Samtidigt ökar kostnaden per klick över i princip hela Googles spektrum (för det är från AdWords som över nio av tio intäktskronor kommer). Det blir helt enkelt dyrare att annonsera via AdWords, något som kommer att få smarta marknadsförare att arbeta hårt med optimering, men också med att hitta alternativa kanaler för sin budget.

Konverteringsoptimering, CRO, är ett begrepp som vi märkt att få företag har koll på, men det är något jag är övertygad om kommer att öka starkt under 2016. I år var t.ex. jag och vår webbdesigner Alexander i Stockholm på Nordens största konverteringsevent, Conversion Jam. På gästlistan upptäckte vi bara ett till dalaföretag, något som tyvärr är lite talande för situationen just nu.

Sociala medier

Sociala medier är och förblir en effektiv kanal, för de som vet vad de gör. ROI är generellt svårare att både mäta och hitta än för t.ex. AdWords, men här finns det stora arbitrage-möjligheter där marknadsförare kan få oproportionerligt mycket exponering, uppmärksamhet och kontaktyta för pengarna.

Instagram ads

Instagram ads har börjat rullas ut under 2015, och siffror vi sett pekar på en i dagsläget extremt effektiv kanal. Jag menar att Instagram kommer fortsätta att ha stora fördelar under 2016 både som organisk och betald kanal.

Snapchat kommer starkare

Snapchat är en extremt tung kanal bland unga användare, och om mediet följer mönstret så kommer användandet att gå uppåt i åldrarna. Jag tror att det är en utveckling vi får se redan under 2016, framför allt i USA men även i Sverige. Det är viktigt att komma ihåg att Snapchat på många sätt skiljer sig från andra sociala medier, och marknadsförare kämpar fortfarande med att hitta formen. Jag vill hävda att Snapchat rent marknadsföringsmässigt har mer gemensamt med TV än med sociala plattformar som Facebook, så det ska bli en otroligt intressant kanal att följa!

Linkedin blir en större plattform

LinkedIn sägs vara den tredje eller fjärde största plattformen i Sverige, och många har fram till nu mest använt den som digitalt CV. Här börjar vi dock se en annan utveckling: företag blir allt mer sofistikerade när det kommer till rekrytering via plattformen, och en hel del användare har också börjat publicera innehåll på LinkedIn. Den växer helt enkelt som content-plattform, och här tror vi också att framtiden ligger.

Do or die för Twitter

Twitter har stora problem. Där andra plattformar utvecklat algoritmer för att filtrera och sortera innehåll (Facebook är t.ex. extremt framgångsrika här och det är skälet till att marknadsförare och användare kan samexistera på plattformen) har Twitter varit en ”brandslang” där allt från alla man följer visats utan undantag.

Nu har vi börjat se vissa tecken på att man experimenterar med olika visningsalternativ (bland annat en icke-linjär feed) och 2016 lär avgöra om man lyckas eller inte.

Rörlig bild

Video blir allt viktigare. Det är ett effektivt sätt att förmedla komplex information, och vi har under 2015 också sett att Facebook ger mycket tyngd åt just native video. Det här är något som kommer att skilja många agnar från mycket vete, för det finns en inbyggd produktionskostnad i video som är ganska hög – åtminstone om man vill göra det bra och varumärkesstärkande.

Mobilt

Allt pekar på att vi blir alltmer mobila, och som marknadsförare måste vi börja tänka mobile first under 2016. Att nu ha en webbplats som inte är mobilanpassad eller mobilvänlig kommer att skada konvertering och varumärke så hårt att det är rent tjänstefel att inte allokera budget dit.

Jag skötte alla julklappsinköp online i år, med min mobil, liggandes i sängen. Vilken tidsbesparing! E-handel kommer fortsätta växa starkt under 2016, men många butiker kämpar fortfarande med en bra mobilupplevelse.

Ad blocking

En av mediebranschens största och mest debatterade utmaningar är tveklöst den explosionsartade användningen av ad blocking-mjukvara i webbläsare. För varför ska en annonsör betala för annonsering när ingen ser annonserna? Här tror jag att vi kommer se mer eller mindre kreativa/fula sätt att försöka kringgå det här. En del tidningar lär till och med vilja kräva att folk ser deras annonser som en form av betalning för konsumtion av innehållet, något som nog inte kommer mottas särskilt väl: vi är för vana vid gratis innehåll vid det här laget.

JIT-marknadsföring

En trend vi sett förstärkas under de senaste åren är något jag skulle vilja kalla JIT-marknadsföring, Just in Time-marknadsföring. Jag definierar det som en marknadsstrategi som i hög grad går ut på att vara reaktiv och snabb på fötterna, snarare än att försöka förutse och planera. Världen snurrar helt enkelt för fort för att kunna lägga en årsplan, och en eventuell sådan måste ändå lämna så mycket utrymme åt reaktiva insatser och testande av kanaler och taktiker att den blir urvattnad.

För etablerade plattformar som Facebook, Google och Instagram är det givetvis bra (och viktigt!) att ha någon form av contentstrategi och rutin för att säkerställa kontinuitet, men de flesta har idag börjat inse att en marknadsundersökning är föråldrad efter något år. Att bygga en femårsplan på sådana premisser är bara naivt – bättre då att ge marknadsavdelningen (eller byrån) bra med manöverutrymme och våga testa, misslyckas, anpassa och optimera.

Marknadsföringen fortsätter att ligga efter

Sett till användarnas beteende är det ibland lite deprimerande att se hur de allra, allra flesta av oss fortfarande marknadsför extremt konventionellt. Missförstå mig rätt: print, presentreklam, radio, DR och spam fungerar fortfarande i många fall och det går att hitta bra ROI även där. Men det förbryllar mig att vi är så dåliga på att nyttja alla kanaler och alla möjligheter som finns idag.

Det här är speciellt tydligt B2B där många kör på med telefon och spam som sina viktigaste kanaler, trots att möjligheterna genom Google och sociala medier är enorma. Det bästa är att dessa möjligheter är relativt tidskrävande och kompetenskrävande vilket gör att konkurrenterna kan ha svårt att hänga med, samtidigt som de är billiga rent investeringsmässigt.

Vi måste börja marknadsföra till våra kunder på sätt som de vill konsumera, där de är. Och vi måste göra det så att kunderna känner att det är värt att lägga sin nästan dyrbaraste resurs idag – tid – hos oss.

Har du nu läst ända hit, är jag såklart väldigt nyfiken på hur du själv ser på 2016, för marknadsföring, för din bransch och i största allmänhet. Lämna en kommentar!

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!