Fortsätt till huvudinnehållet

§ 3. Vi skall hylla

10 juni 2016
panang

Detta är det tredje i en rad på totalt tio inlägg som vi släpper som en serie under sommaren. Varje fredag under tio veckor så bjuder vi på en djupdykning i våra budord – ett för ett. Se det som en inbjudan i vår värld, och en resa genom de värdegrunder som utgör vår vardag och vårt arbete. Vi är en av Dalarnas största kommunikationsbyråer, men hur kommer det sig egentligen?
Och den kanske viktigaste frågan. Hur är våra tio budord fördelaktiga för våra kunder?

Budordets hylla

§ 3. Vi skall hylla

Det här är det budord som kan kännas mest självklart men som kan upplevas som väldigt svårt och framförallt obekvämt att genomföra. I bakhuvudet vet vi att vi mår bra av positiv feedback, att det i många fall ger mer motivation och glädje än vilken materiell bonus i världen som helst. Att bli bekräftad tillhör ett av våra grundläggande behov. Redan som små barn sökte vi våra föräldrars bekräftelse. Genom att nyfiket upptäcka, testa ljud och till och med skratta kunde vi överösas med kramar, pussar och leende vuxna. När vi sedan växer upp fortsätter vi att söka bekräftelse utifrån våra prestationer, om det så handlar om betyg i skolan eller att vi gör bra ifrån oss på jobbet. Ju äldre vi blir desto längre går det mellan bekräftelserna. För låt oss vara ärliga, ingen kommer att överösa dig med beröm när du kan rätt ord på rätt sak, en lampa är en lampa och det vet du ju nu som vuxen. Men är det så att behovet av att hyllas försvinner för att vi blir vuxna och axlar nya roller? Verkligen inte.

Att lyfta varandra

På Panang har vi satt i system att när någon gör något som vi tycker är bra, då säger vi det. Men tro inte att det av den anledningen är världens enklaste sak att göra eller att komma ihåg. Vi måste tillsammans ta ansvar, påminna och lyfta varandra för att hålla det igång. Vad hyllar vi då? Vi hyllar prestationer, initiativtagande, vi hyllar personen och allt som vi anser är positivt. Ett snällt ord kostar inget men det ger så mycket. Vi ombeds att inte sitta på berömmet, utan att ventilera det direkt. Det är en stor styrka inom företaget att ha den förmågan att kunna hylla en individ. Att hylla andra lyfter oss själva. Gruppen blir starkare och det gör att vi inte känner oss lika hotade av varandras prestationer. Vi lyfter även konkurrenter och låter det inte stanna inom företagets väggar. Gör en av våra konkurrenter en stor upphandling så ska de såklart gratuleras för det, det är ju jättestort och kul för branschen.

Ett stärkt självförtroende

Att hylla varandra ger oss en känsla av stolthet, men det ger oss också en styrka som man inte talar lika mycket om, ett stärkt självförtroende. Med ett stärkt självförtroende törs vi ofta göra mer, testa nya saker och gå tillbaka och utvärdera oss själva. Hyllningarna vi ger gör att motgångar och misstag inte svider lika mycket, vilket gör att vi reser oss snabbare men också vågar ta ut svängarna mer. För även om vi hyllar varandras framgångar och styrkor, så är trots allt ingen perfekt, hyllningarna gör det bara enklare att ha svagheter också.

Att ge beröm är ett smart sätt att etsa fast en vinst i någons minne. När vi hyllar varandra och firar våra framgångar så gör det att vi minns just den framgången bättre. På det minnet lever vi sedan med en skön känsla i kroppen, men också med en påminnelse om hur bra det känns när det blir bra. Det gör att vi vill prestera bättre, vi vill bli hyllade och vi vet att vi blir det. Det gör att vår leverans till kund kan förbättras för varje gång, för vi har vågat testa olika varianter, vet vad som funkar (eftersom vi berättar det för varandra) och vågar utvecklas. För utvecklas, det gör vi, tillsammans.

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!