§ 5. Vi skall stå upp
Vi har nu kommit halvvägs av totalt tio inlägg i vår serie om Panangs budord. Varje fredag under tio veckor så släpper vi ett blogginlägg där vi fördjupar oss i våra budord. Vi tycker det känns viktigt att dela med oss av de värderingsgrunder som utgör vårt vardagliga arbete, och vill kunna ge inspiration till andra.
Vi är en av Dalarnas största kommunikationsbyråer, och jag vågar påstå att vår värdegrund är en av anledningarna till vår tillväxt. Vi respekterar alltid andra, men vandrar med integritet och tar ingen skit, vi ska stå upp!
§ 5. Vi skall stå upp
Att vara snäll, att hylla, att inte ljuga och att inte baktala är alla budord som riktar sig mot hur vi ska eller inte ska behandla andra. Det är oerhört viktigt för vår arbetsmiljö att just de punkterna fungerar. Men nu kommer vi till det femte budordet. Det budord som också talar om hur vi ska behandla oss själva. Att vi skall stå upp, självklart för varandra och våra kunder, men också stå upp för oss själva. Att ha integritet, att säga nej och att veta när det är dags att kliva in i en situation kan vara A och O för hur vi uppfattar hela företaget och vår tillväxt.
Att ha integritet
Integritet kan vara ett luddigt begrepp för många. Så låt oss plocka isär det till mindre beståndsdelar. Integritet härstammar från det latinska ordet integer och betyder hel eller komplett. Hur mycket integritet en person har styrs av hur mycket denne handlar utifrån och står fast vid sina åsikter och värderingar. På Panang har vi redan talat om vår värdegrund, och den värdegrunden blir extra viktig när vi talar om att vi skall stå upp och att vi ska ha integritet. En person kan ha hur mycket integritet som helst, men delar personen inte samma värdegrund som oss så skär det sig direkt. Vi måste stå upp när det verkligen gäller. Ser vi en orättvisa som inte går i linje med våra budord så måste vi agera.
En trygg partner
Att ha en partner med en ståndpunkt passar inte alla, så är det tyvärr. Även om vi delar värdegrunden så kan det upplevas lite olustigt att inleda ett samarbete med ett företag som man vet har starka åsikter. Men det kan också vara till en stor fördel. Idag ställer kunder större krav på transparens. Med allt som ligger öppet framför oss i form av diskussionsforum, recensionssajter och sociala medier har företag inte råd att inte vara helt transparenta. Vi säger inte att vi är helt fläckfria, men ju plattare organisation, ju starkare värdegrund som efterlevs, desto mindre skandaler och skelett i garderoberna.
Hållbarhetsgurun och reklamkonsulten Cyndi Gallop menar att ett företag som har bra värdegrunder som bygger på att göra gott och delar värderingar med varandra är framtidens lönsamma företag. När man integrerar samhällsnyttan och värderingarna i sin affärsmodell blir det svårare att göra fel och bli påkommen med saker man skäms över. Cindy Gallop eftersöker affärsmodeller i stil med: ”The more good you do, the more money you make, the more money you make, the more good you do”, och det kan vi skriva under på.