Fortsätt till huvudinnehållet

§ 7. Vi ska utvecklas

08 juli 2016
panang

Vi har nu kommit till det sjunde av totalt tio budord som beskriver Panangs värdegrund. Varje fredag under tio veckor så släpper vi ett blogginlägg där vi fördjupar oss i våra budord. Vi tycker det känns viktigt att dela med oss av de värderingsgrunder som utgör vårt vardagliga arbete, och vill kunna ge inspiration till andra.

Vi är en av Dalarnas största kommunikationsbyråer, och jag vågar påstå att vår värdegrund är en av anledningarna till vår tillväxt. Dagens budord handlar om att vi ska utvecklas – Inga frågor är för dumma för att ställas, inga idéer för dåliga att delas. Leta vägar som utmanar dig och finn verktygen att utvecklas.

 § 7 Vi ska utvecklas

Vad är utveckling egentligen? Att utvecklas är för många att förbättras, att bli bättre på det du gör, att göra framsteg. Men det kan också vara att lära sig något nytt, att utveckla en helt ny karriärbana för sig själv. På Panang är utveckling så viktigt att det kan avgöra vårt finnas eller icke finnas. Det är det som gör att vi går framåt, och att vi idag inte alls är densamma som när vi började.

För låt oss se på Panang idag. Det är inte den lilla content- och webbyrån GFD som satt på regementet längre. Det är inte den väletablerade och traditionella kommunikationsbyrån Univox längre. Panang är resultatet av en utveckling, där två byråer såg att förändringen mot det digitala är här och att det behövdes göras något drastiskt för att få vara med i den utvecklingen.

GFD och Univox blev därmed Panang, en digital kommunikationsbyrå, helt i tiden. Att vara förändringsbenägen är helt avgörande för att ett företag ska kunna utvecklas och i många fall överleva i en föränderlig värld. Det som kan vara svårt är däremot att ständigt ha örat mot rälsen och förutspå vart tåget är på väg. För det handlar mycket om gissningar i vår bransch. Kommer Google vara den största sökmotorn om 5 år eller måste jag se mig om efter den nya heta trenden för hur människor söker information och genomför sin köpprocess? Troligen kommer inte mina arbetsuppgifter vara desamma i alla fall. Och då är Panang som arbetsplats det bästa stället att vara på, låt mig förklara varför.

Hur vi utvecklas

Här uppmuntras vi inte bara att utvecklas, det har även varit temaår. Ett temaår där alla anställda fick lägga minst 4 och max 10 timmar i månaden på utbildning på arbetstid. Kravet var att det skulle tillföra något till Panang, kundernas behov samt dig själv. Det ger en stark signal att här uppmuntras du att utvecklas både som individ på ett personligt plan men också i din yrkesroll. Men framförallt ger det en signal att anledningen till att vi måste utvecklas är för kundens skull. Om vi utger oss för att vara experter inom ett område så måste vi såklart kunna leva upp till det, men också att välja nya vägar när branschen ändrar riktning.

Utveckling utifrån kundens behov

När vi som byrå och partner ser att ett behov finns hos våra kunder att exempelvis jobba med en annan typ av kommunikation, då måste vi vara på den bollen och undersöka om det är något vi kan hjälpa till med. Och därmed utvecklas mot något nytt. Det är en fin balansgång då det idag kommer flera bollar flygandes och vi kan rimligtvis inte springa på varenda en. Vi måste dock undersöka det och ta beslut utifrån det. Men hur sållar man bland alla dessa trender och inriktningar? Det viktigaste där är då att om vi tror på kundens visioner så måste vi våga satsa på det.

Ett exempel är sociala medier, det som började som ett socialt medium för privatpersoner och som sedan utvecklats till en affärsplattform med företagsprofiler, annonsering och virala kampanjarbeten. Det krävs då att vi har minst en sociala medier-expert, en digital designer och en digital annonseringsexpert om vi ska kunna täcka det behov och de möjligheter som finns. Väldigt ofta kommer utveckling ur att vi omvärldsbevakar, ser något som passar vår kund och dennes behov. Då har vi ett ansvar att meddela kunden detta. Och om vi inte kan det själva så antingen tas beslutet att vi ska utveckla förmågan eller så förmedlar vi kontakten med någon som kan hjälpa.

 

Senaste blogginläggen

17 apr

Därför tjänar ditt företag på en tydlig tonalitet

Ert varumärkes unika röst är nyckeln till en bra dialog med er målgrupp. Det handlar inte bara om vad ni säger, utan om hur ni sä...

Läs mer
07 apr

Ska ni göra en omprofilering? Tre frågor ni måste ställa innan ni genomför en rebrandning

Att uppdatera sitt varumärke – att göra en rebranding eller omprofilering – kan vara en viktig och nödvändig investering. Men det...

Läs mer
03 apr

Pulsfrukost hos Panang – Tillgänglighet och GDPR

Vi vet, att prata om tillgänglighetslagstiftning och GDPR låter inte så upphetsande. Men förutom att det är en juridisk och ekono...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!