Fortsätt till huvudinnehållet

§ 8. Vi skall ha roligt

15 juli 2016
panang

Vi har nått budord nummer åtta i vår serie om Panangs budord. Slutet på en lång resa genom våra tio budord närmar sig. Vi har under de senaste åtta veckorna släppt ett blogginlägg varje fredag, där vi fördjupat oss i våra budord. Har vi lyckats inspirera någon längst vägen? Låt oss veta!

Värdegrunden hos oss på Panang är närmast att betrakta på samma sätt som bibeln för en kristen. Vi vågar påstå att det är vad som särskiljer oss från andra, och att det också är en av orsakerna till vår knakande tillväxt. Det går exempelvis alldeles fantastiskt att ha roligt på jobbet, samtidigt som man gör nytta. Tänk om alla visste om det vi vet, vilken värld vi hade haft va?

vi ska ha roligt

§ 8. Vi skall ha roligt

Bjud på dig själv, skämta med dina kollegor, skratta med kunder och rickrolla dina konkurrenter. Har vi inte roligt så har vi tråkigt, och då kan vi lika gärna lägga ner skiten

Vi människor matas dagligen med affirmationer som säger oss vad vi borde tycka och tänka, både direkt och indirekt. Såväl i småpratet med grannen, med obekanta på busshållplatsen och från vänner och familj i vårt Facebookflöde så överöses vi med budskap som säger oss att arbete är något jobbigt. Det är något man ska klaga på och som man egentligen inte ska tycka om. Vi matas med bilder på måndagströtta pandor, glädjeskrikande kontorsarbetare som springer ut från jobbet på fredagar, kärleksförklaringar till de röda dagarna och den eviga längtan efter semestern.

Stanna upp en stund och fundera på saken. Kan du verkligen försvara hur det skulle vara lönsamt för någon överhuvudtaget att göra något 40 timmar i veckan som man inte tycker om? Det kunde nämligen inte vi. För vi tror inte att det är ett vinnande koncept, varken för företaget eller för individen. Vi tror att man måste vända ut-och-in på den här föreställningen om att arbete är trist och tråkigt om man verkligen ska kunna skapa lönsamhet och framgång på riktigt.

Forskning och ett flertal rapporter har publicerats i ämnet och det finns många meningsskiljaktigheter i frågan. Vid Lunds universitet forskade Samuel West år 2014 runt en tes om att trams och lek på arbetsplatsen ökade kreativiteten och effektiviteten hos medarbetarna. Han menade att omotiverad personal alltid kommer att vara dyrare än att avvara några minuter av deras produktiva tid varje dag till trams. Vi tror att Samuel har en viktig poäng här.

Omotiverad personal presterar bara hälften av vad de är kapabla till, och leveransen blir bra men aldrig outstanding. Motiverad personal, å sin sida, kan prestera över 100 % trots att det spills några timmar i månaden till lite pranking av kollegor, skrattattacker i fikarummet, pappersflygplan, kast med liten prototyp eller roliga post-it lappar på varandras ryggar. Det beror på att de istället blir mer fokuserade den tiden de arbetar och de får ut bättre resultat av den tiden. De mår bra och de trivs och kan därför fokusera på sin arbetsuppgift istället för sin oro och sina negativa känslor för jobbet.

Vår vision är att utmana stereotypen

I skiftet mellan juni och juli hade vi en sommaravslutning på Panang som vi spenderade ute på Hellmans ö med lite korvgrillning och quiz. Just det här med quiz och frågesporter är något som ligger oss varmt om hjärtat på Panang, och det är en av de där roliga sakerna vi gör under arbetstiden.

Varje vecka samlas vi på till exempel runt matbordet i våran lokal för att ”Köra Sören”, som innebär att vi har en intern tävling där vi ska svara på Sören K Blooms frågor som publiceras på sista sidan i Dalarnas Tidning varje vecka. Det här har vi gjort så länge att de flesta av oss vid det här laget känner Sören väldigt väl (även om inte han känner oss). Sören är en del av vårt arbetsteam och han sammanfogar oss som team genom att samla oss en gång i veckan till en gemensam aktivitet.

Men förutom att köra quiz och grilla korv ute på Hellmans ö så pratade vår VD Jonas om Panang. Han pratade om vilka vi har varit, vad vi har uppnått, vad vi inte har uppnått och vad vi behöver göra framöver. Men han pratade också om våra visioner och vart vi ska någonstans framöver. En av de visioner vi satte upp för framtiden var att utmana alla de där som säger att det inte alls går att hitta en bra balans mellan arbetsliv och privatliv. Och som med allt vi gör så gör vi det enklast genom att vara ett levande autentiskt exempel.

Idag har vi redan otaliga förmåner på arbetet som gör att vi kan ha ett fungerande privatliv som aldrig ska behöva ta skada av arbetet. Vi har under det senaste året visat att det här med pauspoängsystemet inte alls försatte oss i konkurs utan snarare fick oss att växa. Vi har alla våra intressen vid sidan av som vi lägger stor vikt vid, vare sig det är att bygga hönsgårdar, lära sig spela tennis, börja rida eller paddla kanot. Våra fritidsintressen får ta plats här och det gör att vi mår bättre. Och när vi mår bättre så fokuserar vi bättre, och när vi fokuserar bättre … Ja, you know how the story ends.

Genom att fortsätta att inspirera andra till att våga prova det vi gör så tror vi att man kan rubba på även de mest trögflytande kontinentalplattorna i samhällsstrukturen. Med tillräckligt stor förflyttning så skapas till slut ett jordskalv som kastar om alla förutfattade meningar och stereotypiska strukturer som vi lever efter och vi kan börja bygga på något nytt.

Och det bästa av allt? Vi har fantastiskt roligt medan vi gör det.

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!