Fortsätt till huvudinnehållet

§ 9. Vi skall svettas

22 juli 2016
panang

Nu har vi kommit fram till det näst sista av våra tio budord, som handlar om att vi ska svettas. Nästa vecka är det dags för final, och vi hoppas att vi genom vår genomgång av Panangs värdegrund har gett insikter om varför vi är som vi är – en kommunikationsbyrå som, faktiskt, skiljer sig från mängden och sticker ut.

Panang Kommunikation är Dalarnas största kommunikationsbyrå, och det inte minst på grund av våra tio budord. De ger oss en grund att stå på, ett förhållningssätt. Dagens budord handlar om att vi ska svettas, och det är klart att oavsett våra värderingar i övrigt skulle vi aldrig ha lyckats om vi inte var beredda att jobba hårt när så krävs.

På Paangska vi svettas.

§ 9 Vi skall svettas

Var beredd att ta i. Förtjäna din ledighet och dina framgångar genom hårt och målmedvetet arbete. Du är med om att bygga upp något stort och att bygga upp något kräver svett.

Att vi ska svettas är nog det av våra budord som är enklast att förklara. Vi ska jobba hårt, helt enkelt, för att klara deadlines, hålla vad vi lovat och ge en utmärkt service till våra kunder. Det låter kanske som en självklarhet, men är det verkligen det? En vanlig nidbild av statliga och kommunala företag är ju till exempel att de anställda tillbringar hälften av tiden på fikaraster och den andra hälften med att vänta på att dagen ska ta slut. Det är givetvis en nidbild och ingenting som har speciellt mycket med verkligheten att göra. Men samtidigt, hur pass motiverad är en anställd inom det privata näringslivet att göra sitt yttersta för att bli klar i tid – att svettas helt enkelt.

Egentligen handlar vårt nionde budord om motivation – varför vi ska svettas och jobba hårt. Viljan att arbeta hårt är ett resultat av våra övriga budord, som gör att vi känner oss som en del av Panang. Att vi har roligt och jobbar på ett företag med värderingar vi delar gör att vi vill jobba hårt för att Panang ska bli framgångsrikt.

Det är mycket nu…

Arbetsbelastningen på Panang är inte tänkt att vara övermäktig. Om vi arbetar smart, har bra planering, rutiner och processer – och tar våra raster! – så ska vi klara av toppar och dalar i arbetsbeläggningen. Anledningen till att vi svettas ska helst inte vara att vi åtagit oss fler uppdrag än vi klarar av, utan att vi gör vårt yttersta för att lösa de utmaningar vi har framför oss.

Men ibland så räknar vi fel på hur lång tid ett uppdrag kommer att ta. Eller så råkar flera våra kunder komma med beställningar samtidigt. På en kommunikationsbyrå kan ett par veckor med lågt tempo följas av ett par veckor där allting ska göras samtidigt, och helst vara klart i förrgår.

Det är vid sådana tillfällen vi måste svettas! Anledningen till att vi är motiverade att arbeta hårt och svettas när så krävs är då att vi vet att vi också kommer att ha roligt, att Panang kommer att göra sitt för att göra världen till en lite bättre plats och inte minst då att Panang är en bra och utvecklande arbetsplats. Det är allt som krävs för att anställda ska känna sig motiverade att arbeta lite hårdare, lite mer, när så krävs.

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!