Fortsätt till huvudinnehållet

Säters kommun

Säters kommun ligger i södra Dalarna och har cirka 11 000 medborgare. Panang har haft förtroendet att vara Säters kommuns strategiska partner inom marknads­föring och kommuni­kation. Här är några exempel på vad vi åstad­kommit tillsammans.

Strategi som sätter Säter på kartan

Panang tog fram en kommunikations­strategi med till­hörande mål, för kommunika­tionen kring plats­varu­märket Säters kommun till olika mål­grupper som inflyttare, turister, före­tagare med flera. Syftet med plats­kommunika­tionen är att skapa en positiv bild av Säter och att ”sätta Säter på kartan”.

2019 tog vi tillsammans ett större helhets­grepp kring varu­märket och profilen. Baserat på en delvis befintlig strategisk grund, work­shops med kommun­ledningen och intervjuer med personer från Säter, fördjupade Panang arbetet som resul­terade i en ny varu­märkes­platt­form. Platt­formen fungerar som en gemen­sam led­stjärna när vi pratar om och utvecklar kommunen.

Uppdaterat vapen och profil

Ett heraldiskt vapen avbildas utifrån en text­beskrivning, en så kallad blaso­nering. Efter dialog med riks­heraldikern fick vår version grönt ljus. Resultatet ger stark igen­känning mot tidigare versioner men har ren­odlats till en modern logo­typ som fungerar både i mindre grad och digitalt.

Vi tog fram tre helt olika versioner av vapen och logo­typ (både liggande och stående) för appli­cering mot färgad bakgrund.

En omfattande profil

En grafisk profil för en kommun är ett omfat­tande arbete och vi inklu­derade en avsändar­strategi som benade klarhet i å enda sidan kommunen och dess olika typer av verk­sam­heter och å andra sidan plats­varu­märket.

Förutom riktlinjer har vi även tagit fram en rad exempel på tillämp­ningar och till sist mallar för både visit­kort, Word och presenta­tioner.

Handbok för att lära känna platsen

Panang sammanfattade arbetet i en varu­märkes­handbok för plats­varu­märket Säter. I varu­märkes­hand­boken ”Bilden av Säter” ville vi samman­fatta alla de associa­tioner som finns kring platsen, hitta en själ och person­lighet. Vi lärde känna de olika delar som till­sammans skapar bilden av Säter, såväl de fysiska förut­sätt­ning­arna, som ett sätt att för­hålla sig till historien.

Ett annat sätt att visa kommunens arbete

Säter är en kommun som haft hög förändrings­takt de senaste åren med stark framtids­tro. Vi fick i uppdrag att synlig­göra vad som åstad­kommits under en mandat­period, dels för allmän­heten men också internt, en peda­gogisk och varu­märkes­byggande uppgift.

Vi gjorde en varm och personlig hand­ritad film, som speglar den omtanke om Säter­borna som vi upplever finns i Säters kommun. En kommun är en del av varje invånares livs­resa – på olika sätt, under olika delar av livet. Med Den stora resan visar vi på ett lite annor­lunda sätt allt bra som har gjorts och görs i Säters kommun.

Lösningen att rita live framför kameran var inte helt lätt men det hand­gjorda bidrar till den varma och person­liga känslan som genom­syrar filmen.

Hur kan vi hjälpa dig?

Vårt jobb är att se till att din kommuni­kation stöttar dina affärs­mål. Vi håller med, det är på tiden att vi hörs!