
Google Universal Analytics stängs ner 1 juli
1 juli 2023 slutade Universal Analytics, den förra versionen av Googles omåttligt populära statistik- och analysplattform, att bearbeta ny data. Sedan dess har den legat och skvalpat medan de flesta av oss har lärt sig att gå direkt till GA4-vyerna.
Det här är egentligen ingen nyhet utan mer en påminnelse: vi, du och alla andra kommer att förlora åtkomsten till Google Universal Analytics-gränssnittet och API den 1 juli 2024 . All data kommer att raderas.
Om du var ute i god tid så satte du upp GA4 redan under 2022 och har alltså redan 12 – 18 månaders historisk data, men för den som omvände sig under galgen så kommer det att ligga precis ett års historisk data i GA4 den 1 juli i år. Om historisk data är viktig för dig så behöver du alltså exportera ut den från Analytics senast under juni månad.
Det finns guider till hur det här görs på ett relativt enkelt sätt, bland annat här, men observera att exporter är begränsade till 7 dimensioner och 7 mätvärden. Det finns alltså inget sätt att spara ner all data om du inte är en mycket avancerad API-användare, så prioriteringar behöver göras.
Sedan är kanske frågan hur mycket historisk data man egentligen behöver och använder – är det värt besväret att exportera ut den? För en del är svaret förstås ja, men då har de förmodligen redan gjort det. Om du, likt de flesta av oss som jobbar med digital marknadsföring, inte har gått in i de gamla rapportvyerna under det senaste året, så kanske Universal Analytics kan få somna in.
Som vanligt när det kommer till data så kallas den för ”den nya oljan” av en anledning: oraffinerad är den ganska värdelös. Du behöver alltså veta vilken data du ska titta på, hur du ska tolka och analysera den, och vad du ska göra med dina insikter. Om du idag inte har någon användning för insikter som kommer med 1-2 år gammal Universal Analytics-data, så har du det kanske inte imorgon heller.
Bilden på Google Visitor Experience Store är tagen av Mark Wickens