Fortsätt till huvudinnehållet

Nytt från Google: Disavow Links

17 oktober 2012
panang

Matt Cutts, chef för Googles Web Spam Team lanserade igår/inatt ett nytt verktyg för webmasters som är intressant av flera skäl. Verktyget kan nås när du loggar in på ditt Webmaster Tools-konto, och går i korthet ut på att du nu på ett enkelt sätt kan be Google att bortse från inlänkar till din site som du inte vill ha.

Bakgrunden till det här är det senaste årets uppdateringar av Googles algoritmer som har gjort sökmotorn känsligare för bland annat väldigt brett men grunt innehåll (tänkt att skapa optimerade landningssidor för s.k. long tail-sökningar), överoptimerade siter och stort antal onaturliga länkar (vad Google klassificerar som spam). Många, speciellt de som arbetat med stora katalogstrukturer och aggressiva länkbyggen, har fått se sina siter störtdyka i sökresultaten och metoder som fungerade för ett par år sedan är idag rena giftet för en seriös webbplats.

I kölvattnet av uppdateringarna stod det snart klart att en del mindre rakryggade typer och företag använde dem till sin fördel genom s.k. negativ seo: sökmotoroptimering där man istället för att stötta sin egen site försöker förstöra för sina konkurrenter. En sådan metod är att stötvis skicka stora mängder länkar av låg kvalitet, ofta med samma ankartext, mot sin konkurrents site för att på så vis tvinga in den i ett filter. Uvecklingen med disavow links, det vill säga att be Google bortse från vissa länkar, är troligtvis en av de tekniker man utvecklat för att få bukt med detta, men verktyget hjälper också den som själv tidigare varit aggressiv med att bygga länkar och nu behöver göra avbön.

 

I det här klippet förklarar Matt Cutts lite mer om hur verktyget är tänkt att användas och varför (men den som är källkritisk har förstås i bakhuvudet att han är anställd av Google och därmed talar i företagets sak hellre än din). Han är noggrann med att poängtera

  • att det här är ett avancerat verktyg som inte ska användas lättvindligt och ogenomtänkt
  • att Google ser dina önskemål som starka förslag, men att man inte ser sig tvingad att genomföra dem
  • att du bör försöka städa upp så mycket som möjligt själv innan du lämnar in din förfrågan
  • att du gärna får hänvisa till din förfrågan när/om du ber om en reconsideration request

En intressant frågeställning som bland andra Nikke Lindqvist kort tar upp, är huruvida det här kan missbrukas. Istället för att direkt ge sig på en konkurrents site och försöka sänka den med skitlänkar kan man nu teoretiskt gå hårt åt konkurrentens egna länkkällor genom att plantera länkar till sig själv där (bloggkommentarer, foruminlägg eller rena hack) för att sedan spamanmäla siterna och på så vis – kanske – även sänka konkurrenten genom att Google tappar förtroende för dennes inlänkar.

Jag har dock svårt att se att den typen av försök blir särskilt vanliga: man tjänar troligtvis mer på att försöka få länkar från samma ställen som konkurrenten och komplettera med sina egna länkkällor för att gå om på (semi-)naturlig väg, snarare än att lägga energi på att skaffa bra länkar och sedan straffa bort dem i hopp om att någon annan skadas i processen. I den aspekten tror jag alltså att Google mycket väl kan ha lyckats hitta ett sätt med att få bukt med negativ seo (håller du inte med, eller har andra perspektiv och tankar – kommentera gärna nedan så diskuterar vi vidare!).

Striden kan alltså faktiskt vara vunnen i och med det här, även om kriget nog aldrig tar slut. Det är anmärkningsvärt att Google ger den här typen av ”makt” till oss webmasters – kanske kan det tolkas som att man insett att man själv inte kan komma runt den här problematiken, men en trevligare tanke är kanske att vi går mot en mindre sluten sökmotor som gärna tar emot vår hjälp när det kommer till att leverera bästa möjliga sökresultat. En trevlig tanke, som sagt.

 

/Jonas

Senaste blogginläggen

30 sep

Svenskarna och internet 2024 – Sociala medier

Svenskarna och internet 2024 har äntligen släppts! Vi som jobbar med kommunikation ser det som en riktig höjdpunkt varje år. Med...

Läs mer
27 sep

Tips! Det här ska du ha koll på inför 2025

Det har aldrig gått snabbare än nu, det kommer aldrig att gå långsammare än nu. En sliten klyscha förvisso, men inte desto mindre...

Läs mer
13 sep

Instagram Stories – Allt du behöver veta

Instagram Stories är ett kraftfullt verktyg för att skapa direktkontakt med din publik – och det bästa? Det behöver inte vara per...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!