Fortsätt till huvudinnehållet

Pennan mäktigare än länken

26 april 2012
panang

Under de senaste dagarna har det varit mäkta intressant att följa utvecklingen i Googles SERP (Search Engine Results Page – resultatsidan som visas när du gör en sökning). En förändring i sökalgoritmen som enligt Google själva skulle göra betydligt mindre skillnad än den beryktade Panda-uppdateringen tidigare i år har slagit hårt mot vissa branscher, medan andra inte har påverkats nämnvärt. Målet med Panda-uppdateringen var att straffa bort breda, men grunda, siter som bidrog med stora mängder ganska tunt innehåll. Artikelkataloger, inklusive mycket stora artikeldatabaser med miljontals sidor, föll offer för förändringen som främst påverkade sökningar på engelska vad vi har sett.

Inför den senaste uppdateringen gick Matt Cutts på Google ut och förklarade att man nu skulle rikta in sig mot siter som var ”överoptimerade”. Det spekulerades friskt i seo-branschen kring vad ”överoptimering” egentligen innebar, men många ansåg att överdriven internlänkning (exempelvis användning av bloggtillägg som automatiskt förser utvalda ord över hela siten med en länk till en speciell sida eller kategori), tillsammans med keyword stuffing (överdriven användning av nyckelord och nyckelfraser) var två saker som skulle mötas av släggan. I och med att uppdateringen rullades ut valde Google att förtydliga lite vad det var man menade, och det var nog en del som svalde hårt när de läste den texten…

Klart är att ett antal stora affiliates har straffats hårt i och med det här, liksom lite överraskande den stora bloggportalen blogg.se. Det förvånade nog de flesta, men sett till de problem med spambloggar som alla gratisbloggnätverk brottas (förgäves) med, och sett till kvalitén på Blogg SEs startsida, är det såhär i backspegeln kanske inte helt överraskande ändå. Magnus Bråth samlade ihop en lista över siter som drabbats här, väl värd att läsa.

Ingen av GFDs siter, eller våra kunders siter, har drabbats av den här uppdateringen. Snarare har många förbättrat sina positioner då webbplatser ovanför dem i SERPen har straffats ner. Google visar i och med den här uppdateringen klart och tydligt att man blir allt bättre på att känna igen och definiera spam, något som i grund och botten förstås alltid är positivt. Att ranka i Google är och förblir ett tids- och resurskrävande arbete. Antingen tar man sig tiden att skapa bra innehållbra siter, eller så fuskar man ihop dåliga siter med dåligt innehåll och får lägga mångdubbelt mer tid på att bygga länkar. Vad Google uppskattar mest av dessa två, står efter den här veckans jordbävning i SERPen ganska klart.

/Jonas

Senaste blogginläggen

30 sep

Svenskarna och internet 2024 – Sociala medier

Svenskarna och internet 2024 har äntligen släppts! Vi som jobbar med kommunikation ser det som en riktig höjdpunkt varje år. Med...

Läs mer
27 sep

Tips! Det här ska du ha koll på inför 2025

Det har aldrig gått snabbare än nu, det kommer aldrig att gå långsammare än nu. En sliten klyscha förvisso, men inte desto mindre...

Läs mer
13 sep

Instagram Stories – Allt du behöver veta

Instagram Stories är ett kraftfullt verktyg för att skapa direktkontakt med din publik – och det bästa? Det behöver inte vara per...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!