Att skapa en Facebooksida, ett Twitterkonto eller ett Instagramkonto för sitt företag kan de flesta hantera idag. Samtliga sociala plattformar har användarvänliga gränssnitt som guidar en igenom processen. Men för många företagare stannar det ofta upp därefter, och kvar blir en sida som ligger och skvalpar där ute på nätet, intetsägande, tyst och passiv. Och det är inte den bilden du vill visa upp av ditt företag, eller hur?

Här ger vi dig därför lite idéer och tankar på hur du själv kan lägga upp en bra planering för hur du ska hålla dina kanaler uppdaterade, även på lång sikt. Och skulle du hellre lägga din tid på annat så har vi på Panang kompetens och erfarenhet på området och hjälper dig gärna att ta fram en contentplan som gör det enkelt för dig att själv ta fram materialet löpande framöver.

Uppdatera1_big

  1. Välj ut ett par kategorier för dina inlägg
    Ofta tänker man alldeles för högt och brett när det kommer till att besvara frågan ”Vad ska jag skriva om?”. Det här kan ge idétorka och resultera i att man inte kommer på något som helst att skriva om istället. Sätt dig hellre en stund och fundera på en två-tre övergripande kategorier att skriva om. Det kan vara sådant som är aktuellt i företaget, veckans matsedel, våra produkter/tjänster, vår personal, tips och råd, tillfälliga erbjudanden, nyheter, inspirationsartiklar m.m.
  2. Koppla inläggen mot lokala/nationella/internationella händelser
    Något som vi människor tycker om är nyheter i alla dess former. Att koppla inlägg mot sådant som händer i världen visar på att du är ett företag som håller dig uppdaterat och kunnigt. Det kan vara typiska säljtillfällen som julafton, alla hjärtans dag, fars dag och liknande där det är lämpligt att koppla särskilda erbjudanden – men det kan också vara sådant som att ni pysslar med något särskilt  på jobbet också – kanske rockar sockorna, springer blodomloppet, har Star Wars-tema på kontoret, håller en tyst minut eller annan inside-information.
  3. Skaffa en grund med bra bilder att jobba med
    När orden tar slut så är bilder ett fantastiskt sätt att kommunicera med. Vackra bilder, professionellt tagna (nåja, någorlunda professionellt åtminstone) är alltid intresseväckande och lockar dina besökare att titta en extra gång. Dela med dig av produktbilder, porträtt på någon i personalen, en bild över tillverkningsprocesser eller kreativa möten. Komplettera med några enkla ord bara om vad bilden visar för något. Det är mer effektivt än du kan ana.
  4. Visa insidan av din business
    Företagstransparens är sådant alla företag säger att dom jobbar med, men som få verkligen gör. Idag är transparensen nästintill A och O för att bygga förtroende och samhörighet med din kundkrets, och att bjuda in kunden till din verklighet är ett fint sätt att skapa relation på. Låt kunden lära känna dig och din personal, hur ni arbetar, hur en dag ser ut, vad ni gör på era kick-offer, vilka utbildningar ni åker iväg på m.m.
  1. Ge kunden orsak att återkomma till din sida
    Genom att låta dina sociala medier få vara en plats för exklusiv information, tävlingar och erbjudanden så ger du den återkommande kunden en fördel. Det ska finnas nytta för kunden att följa dina sociala konton, och ju mer nytta kunden kan känna – ju troligare är det att du kommer att få ett ökat engagemang från deras sida. Var bara noggrann med att kolla upp lotteriinspektionens regler för tävlingar på Facebook innan du lägger ut något så att du inte ställer till det för dig genom att bryta någon lag. Det går alldeles utmärkt att ha tävlingar på Facebook, men de måste uppfylla Facebooks egna regler gällande tävlingar och inte bryta mot svensk lag.