Fortsätt till huvudinnehållet

En guide till det digitala medie­landskap­et 2023

Som lokal företagare är det inte lätt att hålla jämna steg med alla förändringar i den digitala miljön och samtidigt väga in de senaste globala trenderna. Här är några tips till dig som funderar på var du ska lägga fokus.

1) Innehåll ska vara äkta (och gärna rörligt)

Användarna vill bli underhållna, utbilda sig och ta del av bra innehåll. Då kan man scrolla i timmar. Men vad är då bra innehåll? Många företag jobbar med att lyfta fram exempelvis sociala ställnings­taganden och hållbar­het­s­arbete, något som är viktigt särskilt för yngre genera­tioner. Vi ser även att kunder i allt större utsträck­ning går till ett företags sociala medier för att få svar på sina frågor. Gör innehåll som besvarar dina kunders vanligaste frågor.

Video och rörligt material har defini­tivt kommit för att stanna. Reels och video har tagit över flödet från still­bilder även på Instagram. Dessa får både högre synlighet och engage­mang. Att jobba med film kan låta krångligt och kostsamt. Men trenderna pekar på att innehåll tjänar på att vara autentiskt och äkta, snarare än dyrbara jätte­produk­tioner

2) Räkna med social shopping

Ett företags sociala medie­strategi blir allt viktigare och den vävs in i verksam­heten på ett sätt som fort­farande kan kännas ovant. Det räcker inte längre att posta ett inlägg och hoppas på nya likes. Inlägg ska stödja den bild du vill att besökaren ska få av ditt företag och du måste avsätta resurser för att inter­agera med dem som kontaktar företaget via sociala medier. Samtidigt som den icke betalda synlig­heten minskar så kommer företag att tvingas inves­tera mer av sin budget för att kunna nå kunder via sociala medier

Internethandeln har ökat i rasande fart de senaste åren, pandemin har också gett sociala medier en starkare position som shopping­platt­form. Både Facebook och Instagram har blivit allt mer etablerade som direkta försälj­nings­kanaler och det blir vanligare att kunder gör sina beställ­ningar direkt från det sociala medie­flödet. 

3) Håll koll på Googles uppdateringar

Det är till Google de allra flesta vänder sig för att få svar på frågor. Bara i Sverige görs dagligen 55 miljoner sökningar på Google. Genom att jobba med sök­motor­optimering så kan du få din webb­plats att synas högt upp i sök­resultatet framför rätt besökare.

Google gör varje år ett antal stora upp­dateringar som ska för­bättra sök­resultaten för besökaren. Beroende på hur ditt företags hemsida är uppbyggd så kan det påverka synlig­heten i sök­resultatet, både positivt och negativt.

I september lanserades uppdateringen “helpful content” och lokalt i Dalarna så kan vi se att denna uppdatering har varit positiv för butiker och desti­nations­mål som klättrat högre upp i rankingen. Det är viktigt att du hela tiden jobbar på rätt sätt med sök­motor­optimering för att företaget ska behålla en position högt upp i söket.

4) Detta händer när Google Analytics stängs ner

Den första juli 2023 kommer den äldre versionen av Google Analytics att stängas ned och ersättas av Google Analytics 4. Bytet kommer inte att vara valfritt och ditt företag måste spara historisk data för att inte riskera att tappa all trafikdata. 

För att kunna ta datadrivna beslut när du jobbar digitalt så är det en förut­sätt­ning att ditt företag använder sig av Google Analytics eller något annat mät­verktyg. Annars sitter du i praktiken och gissar hur många som besöker webb­platsen och vilken nytta den gör. Många företag känner inte till att den här stora förändring är på gång och den 1 juli så slutar datan tvärt att komma in. Se till att du är förberedd på det.

Att navigera i det digitala land­skapet är inte alltid enkelt. Vi hjälper gärna till, både som boll­plank och utförare. Hör av dig med dina funderingar!

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!