En guide till det digitala medielandskapet 2023
Som lokal företagare är det inte lätt att hålla jämna steg med alla förändringar i den digitala miljön och samtidigt väga in de senaste globala trenderna. Här är några tips till dig som funderar på var du ska lägga fokus.
1) Innehåll ska vara äkta (och gärna rörligt)
Användarna vill bli underhållna, utbilda sig och ta del av bra innehåll. Då kan man scrolla i timmar. Men vad är då bra innehåll? Många företag jobbar med att lyfta fram exempelvis sociala ställningstaganden och hållbarhetsarbete, något som är viktigt särskilt för yngre generationer. Vi ser även att kunder i allt större utsträckning går till ett företags sociala medier för att få svar på sina frågor. Gör innehåll som besvarar dina kunders vanligaste frågor.
Video och rörligt material har definitivt kommit för att stanna. Reels och video har tagit över flödet från stillbilder även på Instagram. Dessa får både högre synlighet och engagemang. Att jobba med film kan låta krångligt och kostsamt. Men trenderna pekar på att innehåll tjänar på att vara autentiskt och äkta, snarare än dyrbara jätteproduktioner
2) Räkna med social shopping
Ett företags sociala mediestrategi blir allt viktigare och den vävs in i verksamheten på ett sätt som fortfarande kan kännas ovant. Det räcker inte längre att posta ett inlägg och hoppas på nya likes. Inlägg ska stödja den bild du vill att besökaren ska få av ditt företag och du måste avsätta resurser för att interagera med dem som kontaktar företaget via sociala medier. Samtidigt som den icke betalda synligheten minskar så kommer företag att tvingas investera mer av sin budget för att kunna nå kunder via sociala medier
Internethandeln har ökat i rasande fart de senaste åren, pandemin har också gett sociala medier en starkare position som shoppingplattform. Både Facebook och Instagram har blivit allt mer etablerade som direkta försäljningskanaler och det blir vanligare att kunder gör sina beställningar direkt från det sociala medieflödet.
3) Håll koll på Googles uppdateringar
Det är till Google de allra flesta vänder sig för att få svar på frågor. Bara i Sverige görs dagligen 55 miljoner sökningar på Google. Genom att jobba med sökmotoroptimering så kan du få din webbplats att synas högt upp i sökresultatet framför rätt besökare.
Google gör varje år ett antal stora uppdateringar som ska förbättra sökresultaten för besökaren. Beroende på hur ditt företags hemsida är uppbyggd så kan det påverka synligheten i sökresultatet, både positivt och negativt.
I september lanserades uppdateringen “helpful content” och lokalt i Dalarna så kan vi se att denna uppdatering har varit positiv för butiker och destinationsmål som klättrat högre upp i rankingen. Det är viktigt att du hela tiden jobbar på rätt sätt med sökmotoroptimering för att företaget ska behålla en position högt upp i söket.
4) Detta händer när Google Analytics stängs ner
Den första juli 2023 kommer den äldre versionen av Google Analytics att stängas ned och ersättas av Google Analytics 4. Bytet kommer inte att vara valfritt och ditt företag måste spara historisk data för att inte riskera att tappa all trafikdata.
För att kunna ta datadrivna beslut när du jobbar digitalt så är det en förutsättning att ditt företag använder sig av Google Analytics eller något annat mätverktyg. Annars sitter du i praktiken och gissar hur många som besöker webbplatsen och vilken nytta den gör. Många företag känner inte till att den här stora förändring är på gång och den 1 juli så slutar datan tvärt att komma in. Se till att du är förberedd på det.
Att navigera i det digitala landskapet är inte alltid enkelt. Vi hjälper gärna till, både som bollplank och utförare. Hör av dig med dina funderingar!