Fortsätt till huvudinnehållet

Fem tips: Så får du ut mer av din kommunikationsbyrå

18 december 2015
panang

När du anlitar oss på Panang Kommunikation kan du vara trygg i att vi alltid strävar efter att leverera den bästa lösningen för dig, oavsett om det är en ny webbplats, en kommunikationsstrategi, en grafisk profil eller en artikel till din kundtidning. Men oavsett vår förmåga eller hur hög vår ambition må vara, går det nästan alltid att förbättra på vilket sätt dina behov förmedlas och förstås av oss. Och däri finns tid att spara och bättre lösningar att vinna.

1. Börja i rätt ände

”Jag behöver en annons i tidningen tills i övermorgon” är ofta inget problem, men så klart inget önskescenario om du är ny kund hos din byrå. Har du en grafisk profil, ett syfte och ett mål med din kommunikation samt en beskrivning av din målgrupp, så löser de flesta byråer det. Men saknas något av detta är det läge att ifrågasätta om annonsen verkligen blir väl använda pengar eller om den riskerar att bli ett dyrt höftskott.

Seriösa byråer bryr sig om din marknadskommunikations effekt. Därför ska du vara förberedd på att få frågan varför, när du har en idé till en marknadsaktivitet. Det kan visa sig att det finns viktigare saker att ta tag i först som kan leda till stora tidsbesparingar och effektvinster för senare marknadsföring. Eller i bästa fall bekräftas att din idé är affärs- och varumärkesmässigt klok och bara väntar på förverkligande av byråns kreatörer.

Ibland finns alla analyser och beslutsunderlag på plats och då kan ”börja i rätt ände” helt enkelt betyda att det är smartare att börja med ett annat kanalval än det först påtänkta. Eller, ett mer konkret exempel; att det ibland kan vara bättre att satsa på konverteringsoptimering och ta hand om redan befintliga webbesökare innan man satsar på pay-per-click-annonsering för att få fler. Eller någon annan genomtänkt avvägning som optimerar utfallet av din marknadsbudget – listan kan göras lång.

2. Din ambitionsnivå och dina förväntningar

De flesta byråer har kunder i många olika branscher i många olika storlekar och med olika stor vana av att köpa deras byråtjänster. Berätta därför direkt hur van du är och vilka förväntningar du har, så slipper ni en hel del missförstånd och kommer snabbare förstå och nå uppsatta mål. Ett effektivt sätt att nå målen och synka förväntningarna är att byrån får reda på tillgänglig budget och att ni hjälps åt i en transparent process att hitta den optimala användningen av den.

3. Prioritera kvalitet

Naturligtvis har de flesta byråer alltid som mål att leverera förstklassig marknadskommunikation! Men det finns tillfällen då det inte går att matcha alla behov, alla önskemål och en tajt budget med ett förstklassigt utförande. Och då är det aldrig ett alternativ att tumma på kvaliteten – försök då istället att prioritera behoven och genomför den planerade marknadsföringen i etapper och bygg på allt eftersom budgeten tillåter. En genomtänkt lösning av hög kvalitet brukar löna sig i längden.

4. Förberedelser och tidplan

Ofta kommer kunderna till byråer med en tidplan som innebär ”så fort som möjligt”. Det i sig är inget problem, men det är bra om du som kund funderar på när du har tid för det beställda projektet. Även om det är byrån som är utförare så behöver den kunna göra täta avstämningar med dig för att projektet ska få ett effektivt flöde och ligga högt upp i byråns medvetande. Längre stopptider innebär längre starttider, vilket inte gynnar någon.

I tidplanen är det viktigt att utrymme finns för förberedelser – både för dig att ta fram nödvändiga underlag, och för byrån att kunna göra efterforskningar, nulägesanalyser, kommunikativa målbeskrivningar eller vad som nu projektet kräver. Tidplanen är också viktig att ni är överens om och respekterar, eftersom det ofta är många inblandade, och förändringar i en ände ofta får stora konsekvenser i den andra.

5. Kommunicera mera

Och sist men inte minst – hjälp byrån att hålla en tydlig kommunikation vid liv genom hela projekten. Besked behövs, förutsättningar förändras och saker tillstöter hela tiden som kanske påverkar projektidén eller tidplanen. Låt byrån veta direkt, så kan den planera om i samförstånd med dig och ändå leverera en bra marknadsföringstjänst eller -produkt.

Välkommen att få ut ännu mer av oss på Panang!

Senaste blogginläggen

13 maj

Vibe marketing – sammanfattat

Det är kanske tio år sedan gjorde jag en spaning: att i en värld där Google vet det mesta om våra surfvanor – vad vi söker...

Läs mer
05 maj

När ska du satsa på paid social?

Paid social innebär helt enkelt annonsering i sociala medier. Du betalar för att ditt innehåll ska synas för fler än de som följe...

Läs mer
17 apr

Därför tjänar ditt företag på en tydlig tonalitet

Ert varumärkes unika röst är nyckeln till en bra dialog med er målgrupp. Det handlar inte bara om vad ni säger, utan om hur ni sä...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!