Fortsätt till huvudinnehållet

Företagsblogg eller Facebooksida?

21 maj 2013
panang

En växande trend är att företag i allt större utsträckning använder sig av tredjepartslösningar för att kommunicera med sina kunder, snarare än den för några år sedan så populära företagsbloggen. Den ena plattformen utesluter självklart inte den andra, men vilken är egentligen bäst när det gäller att publicera innehåll?

Fördel: Facebook

På många sätt är det förståeligt att pendeln har börjat svänga till Facebooks fördel . Kan man publicera innehåll på samma plattform som man har sina kunder så är chansen ofta större att man skapar engagemang, än om man måste locka dem till sin blogg via länkning. Det blir så att säga ett steg mindre för konsumenten av innehållet, på gott och ont: du kommer troligtvis att få mer engagemang, men sannolikheten är också stor att engagemanget är av enklare, ”grundare”, natur än det du kan få i en blogg.

Det är helt enkelt enklare att klicka ”like” på något än att sätta sig in i en text och formulera en kommentar som kan leda till vidare diskussion, och man skulle kunna tolka det som att man till viss del offrar kvalitet för kvantitet.

En annan fördel med att publicera nyheter, erbjudanden och roliga kattbilder direkt på exempelvis Facebook är att sådana plattformar har en inbyggd viralitet som gör innehållet lätt att sprida.

Fördel: Företagsbloggen

Men det finns också nackdelar: förutom att kvaliteten på engagemanget kan sjunka så löper du alltid en klar risk när du använder dig av någon annans plattform: användaravtal kan ändras, vem som äger innehållet är ibland otydligt och risken finns alltid att plattformsleverantören faktiskt försvinner. I en företagsblogg står du som tveklös avsändare och ägare till innehållet, och sköter du dina backuper rätt så är risken för att du någon gång blir av med det minimal.

En annan fördel med företagsbloggen har med sökmotoroptimering att göra: ju mer relevant och välskrivet innehåll du har på din webbplats desto mer utrymme förtjänar den (väldigt förenklat) i sökmotorernas resultatlistor. Ditt företag blir helt enkelt mer synligt. Vad du publicerar på Facebook har ingen som helst effekt i det här hänseendet.

Vad ska du välja?

Jag tycker att du ska välja det som passar dig och dina syften bäst. Själv använder jag som du ser företagsbloggen för sådana här poster, medan vi gillar att posta kortare uppdateringar och bilder av vår vardag direkt på vår Facebooksida. Inbyggd viralitet i Facebooks plattform kan ge en duktig marknadsförare enorm hävstång, men samtidigt finns det en otrygghet i att inte fullt ut kunna kontrollera sitt innehåll som jag inte tycker att du ska ignorera.

Det ena utesluter som sagt inte det andra, och i slutänden handlar det om att hitta en balans som du känner dig bekväm med. Fick jag bara välja ett alternativ skulle jag dock välja bloggen: kvalitet slår kvantitet i sociala medier, varje gång.

Senaste blogginläggen

12 feb

Trender inom marknadsföring 2024

2024 kommer med största sannolikhet bli ett spännande år. Nya teknologier, förändrade konsumentbeteenden och en ökad medvetenhet...

Läs mer
02 feb

GDPR, GA4, GTM och Consent Mode V2

Visst är det en härlig rubrik för ett blogginlägg? Den liksom lockar till läsning och drar en in i regelefterlevnadens värld. Man...

Läs mer
13 dec

Pulsfrukost hos Panang – Sökrevolutionen SGE

2024 lanserar Google det som kallas SGE, Search Generativ Experience. Med SGE ritas kartan om för både sökmotoroptimering och dig...

Läs mer
Se fler blogginlägg

Vad vill du lära dig mer om?

Den digitala verkligheten bjuder ständigt på nytt som utmanar och utvecklar både oss och ditt företag. Låt oss ta en fika och prata kommunikation!